Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Knut Harald
dc.date.accessioned2011-10-31T11:26:15Z
dc.date.available2011-10-31T11:26:15Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185011
dc.descriptionMaster's thesis in Social workno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven inngår som hoveddel i gjennomføringen av masterstudiet i sosialt arbeid ved Universitetet i Stavanger. Det bærende element i masteroppgaven er undersøkelsen av boevne. Gjennomføringen av undersøkelsen står i denne sammenheng sentralt. Undersøkelsen er utført gjennom bruk av spørreskjema som er distribuert til informanter som både har erfaring og kunnskap om ulike sider ved både bostedsløshet, boevne og problematisk boadferd. Boevne er i denne besvarelsen knyttet opp mot 7 ulike klientkategorier som har utgjort bærebjelken og nærmest fungert som en rød tråd i gjennomføringen av oppgaven. De 7 klientkategoriene er: - A: Ikke-etniske nordmenn - B: Personer med psykiske problemer - C: Personer med et rus- og psykiatriproblem - D: Personer med et rusproblem - E: Eldre personer (pensjonister) - F: Aleneforsørgere - G: Ordinære familier Definisjon og valg av klientkategorier kan virke både kontroversiell og stigmatiserende, men er ut i fra en vurdering av realitetene den mest dekkende innfallsvinkelen for å analysere variasjonen i hvem som rammes av bostedsløshet for deretter å bli hjulpet inn i et egnet, kommunalt boforhold. Utviklingen av boforholdet kommer til syne gjennom klientens boevne. Den er igjen et resultat av klientens evne til å forholde seg til sitt indre og ytre bomiljø. Konkret vil det si hvordan han på den ene siden opprettholder en ansvarsbevisst holdning til å ta vare på leiligheten sin og på den annen side hvordan han forholder seg til omgivelsene og det ytre miljø. Særlig står forholdet til naboer og klientens sosialiseringsevner her sentralt. Denne boevnen kan med andre ord gi seg utslag både på positivt og negativt vis. Når boevnen svikter – det være seg i forhold til både det indre som ytre bomiljø – beveger vi oss inn i det feltet som heter problematisk boadferd. 10 Oppgavebesvarelsen tar for seg dette temaet ved å se på årsaker, konsekvenser og løsninger. Tema og problemstilling tar sitt utgangspunkt i bostedsløse sosialklienters holdninger og adferd når de har blitt tildelt og er etablert i et kommunalt boforhold. Undersøkelsen viser hvordan disse holdningene og denne adferden gjør seg gjeldende blant de syv klientkategoriene. Oppgaven består av følgende elementer: A. Oppgavens tema omhandler boevne i kommunale boforhold og de problemer og utfordringer som foreligger der. B. Oppgavens overordnede mål har vært å få frem hvilke klientkategorier som særlig kan knyttes opp mot problematisk boadferd. Gjennom beskrivelse av problemområder som vedrører de syv klientkategoriene, vil dermed også kurante tiltak bli lansert for å avhjelpe problematisk boadferd. C. Innhenting av teoretisk grunnlagsmateriale har bydd på til dels store utfordringer fordi det eksisterer heller lite av litteratur som spesifikt tar for seg boevne og problematisk boadferd. Der hvor det likevel har vært noe å hente, er gjennom ulike forskningsrapporter som i hovedsak er utarbeidet av FAFO (Fagbevegelsens senter for forskning, utredning og dokumentasjon) og NIBR (Norsk institutt for by- og regionforskning). Selv her er problematisk boadferd omtalt sporadisk. Et stikkord som går igjen i mange av forskningsrapportene er betydningen av oppfølging fra det sosiale hjelpeapparatet som bidrag til å oppnå stabilitet og forutsigbarhet i kommunale forhold. D. I bruk av metode i undersøkelsen er hensynet til både bredde og dybde forsøkt ivaretatt. Dette innebærer at undersøkelsen har i seg elementer fra både kvantitative og kvalitative tilnærminger, dvs. både bredde og dybde. E. Totalt 33 informanter deltok i undersøkelsen. Undersøkelsen bestod av i alt 4 hovedspørsmål hvorav hovedspørsmål 1 og 2 bestod av i alt 6 underspørsmål. Innsamlingen av resultater ble foretatt i løpet av vinteren 2009/2010 og resultatene blir presentert i hele sin fulle bredde i kapittel 4. Resultatene eller funnene i undersøkelsen forteller med tydelighet hvilke klientkategorier som utviser god eller mangelfull boevne. Med utgangspunkt i funnene har det vært en målsetting å gi en beskrivelse av hvordan sosialklienters boevne i deres kommunale boforhold arter seg. De funnene som er gjort, viser klart hvilke klientkategorier som skiller seg ut ved å ha åpenbare 11 problemer i forhold til sin bosituasjon. Presentasjonen av funnene i undersøkelsen er både omfattende og til dels omstendelige. Vurderingen må være slik for at hensynet til både helhet og detaljer skal bli ivaretatt. F. Konklusjonene fra funnene i undersøkelsen blir så drøftet med særlig søkelys på sosialklientens forståelse av forholdet mellom ytelse og vilkår. Avhengig av klientens sosiale, fysiske og psykiske ballast kan dette gi seg utslag i forskjellige utfordringer og løsninger. Variasjonene i problematikk er bestemmende for hvilket botiltak som kan tilbys klienten. G. Det blir så foretatt en analyse av funnene i undersøkelsen hvor det blir presentert forslag til hvordan kommunale boforhold kan utvikle seg til å bli stabile. Stikkord i denne sammenheng er oppfølging og økonomstyring som bidrag til å skape trygge og forutsigbare rammer for klientens bosituasjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity og Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2011;
dc.subjectsosialt arbeidno_NO
dc.subjectboevneno_NO
dc.titleBoevne: En kartlegging av ulike klientkategoriers evne til å nyttiggjøre seg tilbudet om kommunal boligno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel