Risikostyring ved sykling i tunneler i Troms
Master thesis
View/ Open
Date
2013-07-15Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IS) [869]
Abstract
Denne oppgaven handler om hva som må til for å tillate sykling i tunneler i Troms. I mitt
arbeid i Statens vegvesen har jeg møtt en del automatiske nei når det gjelder sykling i
tunnelene. I dag skjer det sykling i en del tunneler, men det er ønsket med sykling i flere av de
resterende.
Når jeg først undersøkte fenomenet sykling i tunnel nærmere fant jeg at dette var lite kjent i
Statens vegvesen. Saken har vært diskutert av noen i flere år. Det er laget et forslag til
kriterier for tiltak i de tunnelene hvor en skal tillate sykling. Dette forslaget er ikke vedtatt
ennå. Gjeldende håndbok for tunneler sier lite om sykling. Det er derfor behov for en
oppdatering på denne.
Det er kun gjennomført 3 risikoanalyser på sykling i tunnel i Statens vegvesens regi siste år.
Veileder for risikoanalyser på tunnel som er i etaten, omhandler ikke sykling. Her mangler en
erfaring med fenomenet for å si noe om risiko, samt oppdatert metodikk.
Jeg valgte å undersøke dette fenomenet nærmere gjennom intervjuer med 10 syklister og 10
tunnelansvarlige i Statens vegvesen. Disse spurte jeg om subjektiv risiko og kompensasjon for
risiko. Jeg har også sett på sentrale dokumenter for tunneler i forhold til risiko. Bak det hele
ligger spørsmålet om hvordan risiko ved sykling i tunnelene kan styres.
I arbeidet har jeg funnet at risiko ved sykling i tunnelene vurderes i hovedsak i forhold til
synlighet for syklistene, samt behov lysere tunneler med bedre luft. Dette kan kompenseres
med refleks, mere lys og vifter. Styring av risikoen ved sykling i tunnelene, kan dekkes ved å
gjennomføre en risikostyringsprosess som beskrevet hos Ortwin Renn. For å tillate sykling i
tunnelene i Troms må en få mere viten og erfaring om dette, samt bedre styring på risikoen.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety