Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarthinussen, Linn B.
dc.date.accessioned2010-03-03T13:06:49Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185103
dc.descriptionMaster's thesis in International Hotel and tourism managementen
dc.description.abstractDet har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter, det er derfor viktig å ta vare på de ressursene man har innenfor landets grenser. For å belyse dette temaet er det startet å se på veien mot bærekraftig utvikling, overveielser på hvorfor bærekraft har utviklet seg så sakte og hva det innebærer for reiselivet å bli mer bærekraftig. Hvilke kriterier er viktig innefor begrepet bærekraft, hvordan blir bærekraft sett på og hva kan gjøres for å oppnå bærekraftig utvikling og hvilke virkemidler kan man bruke på veien mot bærekraft. Problemstillingen i oppgaven lyder slik: ”Hva legger reiselivsbedriftene vekt på når de skal være bærekraftige?” ”Og hva gjør bedriftene for å nå et bærekraftig mål?” Problemstillingen er tilnærmet gjennom en kvantitativ undersøkelse rettet mot reiselivsbedrifter innenfor tre forskjellige regioner i Norge, to i Nord-Norge og en i Sør-Vest Norge. Det kom inn 106 svar av 237 utsendelser. Spørreundersøkelsen har brukt utvalgte kriterier som Innovasjon Norge har laget som grunnlag. Målet med denne oppgaven er å se hvor langt reiselivsindustrien i Norge har kommet når det gjelder bærekraftighet og hva som er viktig praksis for reiselivsbedriftene å følge Generelt ser det ut til at de fleste reiselivsbedriftene synes bærekraft er viktig for fremtiden og undersøkelsen viser at å bidra med positiv næringsmessig og økonomisk utvikling er det de fleste bedriftene mener er viktigst for sin bedrift. Og bruke gjestenes tilbakemeldinger som en del av bedriftens styringsverktøy er også en viktig faktor for bedriften. Viktigheten av de forskjellige kriteriene for bærekraft ble bedømt av de fleste respondentene som viktig eller svært viktig og man kan se at det er veldig få som legger seg på den nedre delen av skalaen.Et viktig moment man finner ut fra teorien er at samarbeidet innenfor reiselivet bør forbedres, de forskjellige instansene må se at de ikke kommer langt med bærekraftig utvikling uten fokus på dette. Virkemiddler man kan ta i bruk for et mer bærekraftig reiseliv kan være indikatorer, miljøsertifiseringer, miljøstyringssystem eller andre ting som setter fokus på bærekraftig utvikling. Videre forskning bør se på hva som er ”best practice” ettersom forskjellige momenter blir belyst og videreutviklet av destinasjonene og forskerne som forsker på reiselivets bærekraft utvikling.en
dc.format.extent723648 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-NHS/2009en
dc.subjecthotelladministrasjonen
dc.subjectreiselivsadministrasjonen
dc.titleBærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norgeen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel