Bruk av Q-metode i Bambi-prosjektet
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185244Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Psykologisk Tidsskrift, NTNU, nr.1 (2010), s.16-21.Sammendrag
I denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet er å vinne mer kunnskap om hvordan barnehagetilbudet kan tilrettelegges for å ivareta særlige behov hos ulike barn og familier som opplever samlivsbrudd. Dette er altså et normativt mål: vi ønsker å finne gode måter for barnehagen å møte barn og familier på når de opplever samlivsbrudd i hjemmet. Hvordan er det mulig å nå hovedmålet vårt gjennom forskning? Vi tenker at det finnes flere kilder hvor vi kan finne indikasjoner på gode måter å gå frem på i denne situasjonen. For det første ønsker vi å støtte oss til internasjonal forskning og studere intervensjoner og programmer fra andre land. Vi ønsker videre å involvere norske familie -terapeuter for å hente ut deres erfaringer med tiltak for små barn ved samlivsbrudd. Det er også vesentlig i dette prosjektet å hente ut erfaringer og opplevelser fra norske barnehager; fra ansatte og barna selv. For å studere denne typen erfaringer, følelser og opplevelser benytter vi Q-metode. Denne metoden er spesielt utviklet for å avdekke denne typen subjektive erfaringer, følelser og opplevelser. I denne artikkelen vil jeg gi et lite overblikk over Bambi-prosjektet og hvordan vi bruker Q-metode i forskningen som inngår i dette prosjektet.