Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStørksen, Ingunn
dc.date.accessioned2010-06-04T13:55:38Z
dc.date.available2010-06-04T13:55:38Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationSpesialpedagogikk 73 (2008) nr.2 s.44-50en_US
dc.identifier.issn0332-8457
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185254
dc.description.abstractHvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og tiltak omkring barn og samlivsbrudd har i hovedsak vært rettet mot barn og ungdom i skolen. På bakgrunn av forskning fra andre land vil jeg i denne artikkelen presentere mulige konsekvenser blant yngre barn som har opplevd samlivsbrudd. Videre vil jeg gå igjennom noen mulige handlingsalternativer for barnehageansatte i deres møte med disse barna. Summary High Norwegian divorce rates indicate that a large number of children experience parental divorce every year. International and Norwegian studies show an increased risk of socio-emotional problems among children and adolescents that have experienced parental divorce. Previous Norwegian studies and interventions within this field have primarily focused on children and adolescents in school. On the basis of research from other countries, socio-emotional consequences of parental divorce among the youngest children will be presented. Furthermore, possible interventions for children in day-care centres that experience parental divorce will be proposed.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUtdanningsforbundeten_US
dc.subjectBambi-prosjekteten_US
dc.subjectsamlivsbrudden_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectomsorgen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjecthistoriefortellingen_US
dc.titleHva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265en_US
dc.source.pagenumber44-50en_US
dc.source.volume73
dc.source.journalSpesialpedagogikk
dc.source.issuenr.2


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel