Browsing Vitenskapelige publikasjoner (HF-NSLA) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 172
-
Kollegaveiledning – er det verd å bruke tid på?
(Journal article, 2003)Kollegaveiledning er en arbeidsmåte der kolleger skal bidra til hverandres kompetanseutvikling ved å ta utgangspunkt i hverdagens utfordringer. Tiltaket er blitt fremhevet som nyttig for å øke læreres profesjonalitet og ... -
Barn er vel folk? : en analyse av åtte kompetente barn i Astrid Lindgrens forfatterskap
(Master thesis, 2003) -
Mobbing i videregående skole : en analyse av fem norske undersøkelser
(Journal article, 2006)Gjennom Manifest mot mobbing har det vært rettet mye oppmerksomhet mot kartlegging, forebygging og håndtering av mobbing i skolen, spesielt grunnskolen. I denne artikkelen presenteres hovedfunn fra analysen av fem norske ... -
Læring, kommunikasjon og samspill i lærergrupper : en casestudie
(Research report, 2006)Denne rapporten er basert på en casestudie av arbeid i lærergrupper, hvor utgangspunktet har vært en generell interesse for kollegaveiledning i pedagogisk utviklingsarbeid. Hva kjennetegner gode læreprosesser i kollegagrupper? ... -
I randsonen : forekomst og organisering av smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
(Research report, 2006)Kartleggingen av smågruppebaserte opplæringstiltak på ungdomstrinnet er gjennomført i desember 2005 av Lillegården kompetansesenter på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målgruppa for tiltakene er elever som viser liten ... -
Barn og ungdom og foreldres samlivsbrudd
(Journal article, 2006) -
Psykososiale konsekvenser blant barn og ungdom ved samlivsbrudd
(Report, 2006)I denne artikkelen presenteres aktuell forskning vedrørende psykososial tilpasning blant barn og ungdom som har opplevd samlivsbrudd. Et gjennomgående funn i norsk og internasjonal forskning er at det er litt flere plager ... -
Smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
(Journal article, 2007)Lillegården kompetansesenter gjennomførte på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i desember 2005 en kartlegging av smågruppebaserte tiltak i alle offentlige grunnskoler med ungdomstrinn. Målgruppa for disse tiltakene er ... -
Erfaringer fra «De utfordrende barna»
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ... -
Barnet i barnehagen : relasjoners betydning for tidlig utvikling
(Chapter, 2007)Det er vanskelig å forestille seg hvordan en tilværelse kan bli meningsfull dersom mennesket ikke er i relasjon og samspill med andre. Andre mennesker forteller oss på mange måter hvem vi er, de støtter oss emosjonelt og ... -
Factors associated with disruptive behaviour in the classroom
(Journal article; Peer reviewed, 2007)This paper examines the relationships of pupils’ on-task orientation at school and their opposition to teachers with perceived cognitive competence, perceived relevance of schoolwork, and the belief that going against ... -
Den vanskelege vidareføringa
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Skulebaserte program som Respekt, Zero, Olweus, PALS og LP-modellen har dokumentert effekt og er tilrådd brukt i skulen. No er det tid for å sette sterkare fokus på føresetnadar for at denne type program skal ha effekt ... -
Family narratives through the eyes of an adult child of divorce
(Journal article; Peer reviewed, 2008)In the present study the authors explore an adult’s retrospect recall of viewpoints of his parents divorce by applying Q methodology. The study design consists of a single case study where the authors apply Q methodology ... -
Har Emil fra Lønneberget blitt ordfører : barnelitteratur som kan støtte selvfølelsen
(Journal article, 2008)I en inkluderende skole er elevbildene anerkjennende, ikke negative og begrensende. Kan det finnes gode eksempler i skjønnlitteraturen som både gir lærer og elev inspirasjon og livsglede? -
Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd?
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ... -
Policy overview of school bullying and violence among 8 members of the SBV network
(Research report, 2008)This overview on policy contains information about national legislation and regulation regarding bullying and violence in schools. There are also information about The Education Act and regulations due to rights and ... -
Senskader som følge av mobbing i skolen : fører krav om skadeerstatning frem?
(Working paper, 2009)Når mobbeofre går til sak mot kommunen etter langvarig mobbing i skoletiden, fører det aldri fram i retten. Det viser denne undersøkelsen som er gjort av samtlige mobbesaker som har vært oppe i det norske rettsvesenet. ... -
Kan foreldres samlivsbrudd påvirke små barns tilpasning og tilknytning? Presentasjon av nasjonal og internasjonal forskning og et pågående norsk forsknings- og utviklingsprosjekt
(Journal article, 2009)Mange familier med barn rammes av samlivsbrudd i Norge i dag. Hvilken innvirkning har dette har på barna? Påvirker samlivsbrudd barns sosiale og emosjonelle utvikling eller tilknytningsmønster? I denne artikkelen presenteres ... -
Læringsmuligheter i kollegamøter med strukturerte drøftinger : erfaringer fra et prosjekt om klasseromsledelse
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Studien undersøker læreres opplevde læringsmuligheter fra kolleger i et prosjekt der målet var å utvikle en håndbok i klasseledelse gjennom strukturerte gruppemøter. 10 skoler i en kommune deltok i prosjektet. Datagrunnlaget ... -
Academic outcomes in school classes with markedly disruptive pupils
(Journal article; Peer reviewed, 2009)The aim of the present research is to investigate the degree to which average academic outcomes in secondary school classes are associated with the inclusion of markedly disruptive pupils. Findings are based on two separate ...