Browsing Vitenskapelige publikasjoner (HF-IKS) by Subject "religionsundervisning"
Now showing items 1-4 of 4
-
Diversity and the political function of religious education
(Journal article; Peer reviewed, 2006-01)Questions about the relationship between religion and politics are discussed with particular focus on the consequences for religious education. Norway is taken as an example of a country where increasing cultural diversity ... -
Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In Norway, sustainable development is one of three interdisciplinary topics in the new curriculum from 2020. This means that sustainability is presented as a key societal challenge and an important issue to address in and ... -
Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Den nye læreplanen for grunnskolen legger stor vekt på utforsking i alle fag, noe som kommer til uttrykk både i fagenes kjerneelementer og i kompetansemålene. Sammenkobling av dybdelæring, utforsking og et bredt kompetansebegrep ... -
Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?
(Chapter, 2022)Dette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spenninger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i skolen. ...