Blar i Student papers (HF-IKS) på tittel
Viser treff 309-328 av 770
-
Historier om Storåna. En studie av relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet på 1900-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven skal behandle historier om Storåna-vassdraget, et vassdrag som strømmer fra Bråstein og Melshei på sin vei mot havet i Gandsfjorden. Mer spesifikt er det relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet ... -
Historisk empati gjennom arbeid med dataspill. En undersøkelse av et undervisningsopplegg med formål å fremme elevers historiske empati gjennom dataspillet: This War of Mine.
(Master thesis, 2022)Begrepet Historisk empati ble satt inn i læreplanen gjennom fagfornyelsen i 2020, og det satte på mange måter fart på hvilken retning historieundervisningen skulle ta. Det er ikke lenger snakk om detaljfokusert undervisning ... -
Historisk empati i den digitale verden: Hvordan sikter videospillene Svoboda 1945: Liberation og This War of Mine, mot utvikling av historisk empati.
(Master thesis, 2022)I 2020 ble historisk empati en del av den nye læreplanen. Historisk empati er et begrep som forskere har hatt vanskeligheter med å definere. Dette gjør også at det har vært problematisk å vite hvordan lærere kan inkorporere ... -
Historisk empati i en fagfornyet læreplan: En analyse av hvordan filmene Kautokeino-opprøret og Sameblod kan bidra til å utvikle historisk empati
(Bachelor thesis, 2022)En analyse av hvordan filmene "Kautokeino-opprøret" og "Sameblod" kan bidra til å utvikle historisk empati. Denne oppgaven fokuserer på sentrale elementer innenfor historisk empati, som historisk kontekstualisering, ... -
Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven fokuserer på historisk empati og samisk historie, samt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole. Det er valgt tre lærebøker som utgjør det empiriske materialet i analysen – ... -
Historisk empati som innfallsvinkel til dybdelæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Fagfornyelsen introduserer historisk empati som et kjerneelement i læreplanen i historie, og vil være en sentral del av historieundervisningen fra høsten 2020. Begrepet introduserer til hvordan en kan arbeide med historien ... -
«History’s About To Be Overthrown»: En analyse av Six: The Musical og dens mottakelse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en diskurs- og multimodalanalyse av den komiske historiemusikalen Six (2017). Hovedfokuset ligger på hvordan musikalen formidler historie til et yngre publikum, og hvordan offentligheten har tolket ... -
Hiv det på Sele - En biografi om Sele deponi i Rogaland 1982-2009
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-13)Sammendrag Denne masteroppgaven skal behandle livet til Sele deponi, en avfallsplass i Jærenregionen i Rogaland fylke. Deponiet hadde en sentral rolle når det kom til avfallshåndteringen til de deltakende kommunene i det ... -
HIV-epidemiens innvirkning på skeiv lobbyisme: fra et idenitetspolitisk perspektiv
(Bachelor thesis, 2021)I oppgaven undersøker jeg hvordan HIV-epidemien virket inn på skeiv lobbyisme med utgangspunkt i en tese om identitetspolitikk av Francis Fukuyama. Framgangsmåten brukt er gjennom å analysere avisartikler i perioden mellom ... -
Hjelmelandsgaten 1. Liv og levekår 1900-1950
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011) -
Homework practices of English teachers at Norwegian lower secondary schools: a case study
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)This thesis is about the homework practices of English teachers at lower secondary schools in Norway. The aim of the thesis was to learn about what attitudes, practices and considerations English teachers have when assigning ... -
House and homes: identity and interpretations of the human mind in Coraline and The Secret Garden
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-27)This Master's thesis conducts an investigation into how the protagonist interacts and explores the architecture and gardens within their world. Through analysing of the protagonists from Coraline (2002) and Mary from The ... -
How can Readers Theatre in a third-grade Norwegian EFL classroom promote student's motivation to read English?
(Master thesis, 2021)This thesis is about how Readers Theatre in a third -grade Norwegian EFL classroom can promote student’s motivation to read English. Readers Theatre is a group activity where students rehearse a text and read it aloud in ... -
How shall I live? An analysis of To The Lighthouse, The Bell Jar and Bridget Jones`s Diary
(Master thesis, 2016-05)This thesis is a comparative study of the female discourse in three different literary texts, from different periods, with a focus on how they represent and present identity in different ideological contexts. Historically, ... -
Humans in a Hostile Cosmos : Science, Cosmicism and Race in H.P. Lovecraft’s Cthulhu Mythos
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis is a study of the “Cthulhu Mythos”, which is a fictional universe created and developed by American Weird Fiction writer H. P. Lovecraft. The study focuses primarily on Lovecraft’s philosophical idea of ... -
«Hun ville gjøre seg usynlig i dag» Fremstilling av omsorgssvikt i Torborg Nedreaas’ Musikk fra en blå brønn, Herbjørg Wassmos Huset med den blinde glassveranda og Hanne Ørstaviks Kjærlighet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)I denne masteroppgaven har jeg analysert tre romaner med omsorgssvikt som tema: Musikk fra en blå brønn av Torborg Nedreaas, Huset med den blinde glassveranda av Herbjørg Wassmo og Kjærlighet av Hanne Ørstavik. Romanene ... -
"Hva er det med denne forberedte muntligheten?". Sjangerspesifikke utfordringer ved skrivetolking av akademiske forelesninger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020) -
Hva gjør deg til et menneske i Never let me go
(Bachelor thesis, 2022)teksten hanlder om hva det betyr å være et menneske innen never let me go av kazuo ishiguro. teksten går innom temaer som teknologi, psykologi og sosiology for å lage et grunleggende basis for menneskelige egenskaper. ved ... -
Hva innebærer det å skrive norskfaglig relevante tekster? Norsklæreres forståelse av og respons på endringer i læreplanen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I 2013 ble læreplanen for norskfaget revidert. Gjennom revisjonen ble beskrivelsen av skriving som grunnleggende ferdighet konkretisert og kompetansemål ble revidert. Nå er det tydelig formulert i læreplanen at elevene ...