Blar i Student papers (HF-IKS) på forfatter "Dversnes, Torjus"
-
Bruk av filmen 1917 for å lære historisk empati i en påbyggsklasse.
Ellingsæther. Erlend Gabrielsen (Bachelor thesis, 2022)Problemstillingen denne oppgaven vil undersøke er: «hvordan kan filmen 1917 brukes for å fremme historisk empati i historieundervisningen?». Et undervisningsopplegg over tre uker i en påbyggsklasse på en videregående skole ... -
Elevers bruk av YouTube til historiefaget i vg3
Grande, David (Master thesis, 2022)Ungdatarapporten fra 2019 viser blant annet at 72% av elever i den videregående skolen bruker minst 1-2 timer daglig på å se på filmer, serier, og YouTube (Ungdatasenteret, 2019). Dette forskningsprosjektet undersøker ... -
En kvalitativ analyse av politiets rolle i NRK serien "22. juli"
Ihle, Sindre (Bachelor thesis, 2022)Oppgavens formål er å undersøke hvordan serien "22. juli" av NRK har kritisert politiets arbeid og innsats 22. juli 2011 i lys av Gjørv-kommisjonen. -
Filmens betydning for elevers historiske empati En undersøkelse av elevers historiske empati før og etter filmvisning av Hidden Figures
Burås, Lilly Anne (Master thesis, 2022)Fra høsten 2022 vil den nye læreplanen i historiefaget være inkorporert i alle videregående skoleklasser. I fagfornyelsen blir historisk empati presentert som et av fagets kjerneelementer og øvelsen vil derfor prege ... -
Historisk empati som innfallsvinkel til dybdelæring
Dversnes, Torjus (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Fagfornyelsen introduserer historisk empati som et kjerneelement i læreplanen i historie, og vil være en sentral del av historieundervisningen fra høsten 2020. Begrepet introduserer til hvordan en kan arbeide med historien ... -
Kritisk Tenking & Kildebruk i en Historisk Fantasiverden
Vea, Frank (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på historiebruk i Assassin’s Creed: Valhalla med fokus på kritisk tenking og kildevurdering fra et læringsperspektiv. Jeg går nærmere inn på de ulike måtene Ubisoft Montreal har brukt ...