• «Jeg vil skrive ryddig og interessant». Bruk av argumenterende skriverammer i ungdomsskolen ut i fra et elevperspektiv. 

      Christoffersen Reime, Veronica (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      Den norske læreplanen vektlegger skriving i skolen svært høyt. Elevene skal etter endt skolegang tre inn i et samfunn som stiller krav til en kompleks tekstkompetanse. Gjennom skriveopplæringen i skolen skal elevene utvikles ...
    • Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst 

      Lunde, Helene (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)
      I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ...
    • Spor av modelltekst i sakpregede elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram 

      Wetteland, Marianne Mjølsnes (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)
      Sammendrag I 2013 ble LK06 revidert og begrepet eksempeltekster ble inkludert i kompetansemålene. Læreplanen løftet på denne måten frem eksempeltekster, også kalt modelltekster, som viktige metodiske virkemiddel i ...
    • «Vi kastet elevene ut på dypet før» 

      Dversnes, Gunvald (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;;, Master thesis, 2018-05-15)
      Da Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving ...