• Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming 

      Nordvik, Grete; Alvestad, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ...
    • Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen 

      Undheim, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2022-02)
      I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn ...
    • Digitale fortellinger i barnehagen 

      Undheim, Marianne; Vangsnes, Vigdis (Journal article; Peer reviewed, 2017-06)
      Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ...
    • Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet? 

      Fugelsnes, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som ...
    • Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen? 

      Sæbbe, Per-Einar; Pramling Samuelsson, Ingrid (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis. Forfatterne har gjort videoobservasjoner av hverdagsaktiviteter og intervjuet barnehagelærerne med ...
    • Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek 

      Zachrisen, Berit (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne studien undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Etter inspirasjon fra YuvalDavis (2010, 2011) legges et sosiologisk perspektiv til grunn for behandling og drøfting av identitetsbegrepet. ...
    • Mathematics and higher-order thinking in early childhood education and care (ECEC) 

      Pollarolo, Enrico; Skarstein, Tuula Helka; Størksen, Ingunn; Kucirkova, Natalia (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article investigates the perspectives of Norwegian early childhood educators on mathematics and higher-order thinking. Thematic analysis of the connection between mathematics and children’s higher-order thinking skills ...
    • Å høre til der du bor : om foreldres opplevelse av tilhørighet gjennom barnehagen 

      Eidsvåg, Gunnar Magnus (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen belyser hvordan minoritetsforeldre kan danne tilhørighet til lokalsamfunnet gjennom barnehagen. Minoritet brukes i denne sammenheng om foreldre med migrantbakgrunn. Med lokalsamfunn menes formelle og ...