• Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen 

      Sæbbe, Per Einar (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)
      Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ...
    • Klatrerom : en studie av førskolebarns romforståelse i en klatrekontekst 

      Sæbbe, Per-Einar (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Denne studien drøfter hvordan førskolebarns romforståelse kommer til uttrykk gjennom barnas egne beskrivelser av en klatreopplevelse i barnehagen. Hovedhensikten med studien er å klartlegge utviklingen av romforståelse, ...
    • Mathematics and higher-order thinking in early childhood education and care (ECEC) 

      Pollarolo, Enrico; Skarstein, Tuula Helka; Størksen, Ingunn; Kucirkova, Natalia (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article investigates the perspectives of Norwegian early childhood educators on mathematics and higher-order thinking. Thematic analysis of the connection between mathematics and children’s higher-order thinking skills ...