Blar i Department of Early Childhood Education på emneord "utdanningsvitenskap"
Viser treff 1-20 av 20
-
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen
(PhD thesis UiS;274, Doctoral thesis, 2015-12-02)De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger ... -
Beyond Western and Indigenous Perspectives on Sustainability: Politicizing Sustainability With the Zapatista Rebellious Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022-03)This article discusses the contributions of different worldviews to the debates on what a transformative sustainability education could be. It focuses on mainstream and alternative strands of thought present in the West, ... -
Children and teachers engaging together with digital technology in early childhood education and care institutions: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)The purpose of this literature review is to identify patterns and discuss key perspectives from empirical studies published during the last decade that explore how young children (birth to six years old) and teachers ... -
"Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017-06)Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ... -
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ... -
Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ... -
Glød for kvalitet. Kva gjer me vaksne for å skape gode augeblikk? Ein kritisk tilnærming til barnehagekvalitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)Barn er ofte meir i barnehagen enn dei er heime med foreldra, det seier litt om ansvaret vårt. Særleg er det eit stort ansvar me har i dagens samfunn der krava til barnehagelærarar og barnehage tilsette vert stadig større ... -
Hvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-06)Tema for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon i barnehagen. Formålet med min studie har vært å undersøke hvordan ulike pedagoger tilrettelegger for barn som viser reaktiv aggresjon, med fokus på kravsituasjoner. ... -
Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)This paper presents and discusses the findings of a collaborative investigation into Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care. The project explored values and principles that ... -
Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2020-01)In this paper, the objective is to explore the area of pedagogy in the reform of kindergarten teacher education (KTE), which was implemented in 2013 in Norway. The data material is based on semi-structured interviews with ... -
Profesjonskunnskap i mangfoldige roller. En kvalitativ studie av førskolelæreres opplevelser av den første perioden som pedagogisk leder
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativ studie, og omhandler nyutdannede førskolelæreres opplevelser av overgangen fra førskolelærerutdanningen til den pedagogiske lederrollen i barnehagen. Formålet med mastergrad ... -
Profiles of Chinese preschoolers' academic and social–emotional development in relation to classroom quality: A multilevel latent profile approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023-02)Linking classroom quality to separate domains of child development might neglect the transactional interactions across developmental domains. This research utilized latent profiles across academic and social–emotional ... -
Rekruttering av menn til barnehagesektoren - En kvalitativ studie av erfaringer hos tidligere deltakere fra Lekeressurs-prosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven tar for seg erfaringer fra Lekeressurs-prosjektet, som er et prosjekt hvor ungdomsskolegutter får muligheten til å arbeide totalt 16 timer i en bestemt barnehage. Hensikten med prosjektet har vært at en skal ... -
Social sustainability through children’s expressions of belonging in peer communities
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)The aim of this article is to explore the social dimension of sustainable development through children’s expressions of belonging in peer communities in preschool. Social sustainability and sustainable communities emphasize ... -
A systematic review of interventions promoting social inclusion of immigrant and ethnic minority preschool children
(Peer reviewed; Journal article, 2021-10)The aim of this review was to systematically examine interventions in preschools that promote social inclusion of children with immigrant and ethnic minority backgrounds. This systematic review was performed in accordance ... -
Teacher’s pedagogical strategies when creating digital stories with young children
(Journal article; Peer reviewed, 2020-02)Digital technology is a central part of young children’s everyday lives in most societies today. This paper contributes to current research by exploring two teachers’ pedagogical strategies when creating digital stories ... -
Togetherness!: adult companionship – the key to music making in kindergarten
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Group singing encourages social bonding, which brings a plethora of positive side effects. Music as a subject in the training of Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers nonetheless faces cutbacks in many countries. ... -
“We are peasants”: Exploring place, identity and the political role of educators with the Zapatistas of Mexico and Norwegian early childhood educators.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the significance of peasant culture for sustainability education, the political engagement of the educator with sustainability and the understanding of herself as a political agent of change. Paolo ... -
‘World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen ser på naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling som den avspeiles på World Environmental Education Congress (WEEC), en ledende internasjonal miljøkonferanse siden 2003. I et historisk perspektiv, ...