• Barnehagelærerens tilrettelegging for barns gode kroppslige opplevelser med naturen. 

      Brekne, Henriette Iren; Bjelland Steen, Monica (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg den fysiske kroppens væren i verden som hovedinnhold. Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan tilrettelegger barnehagelæreren for barna skal få gode kroppslige opplevelser med ...
    • Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen 

      Løvås, Therese (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ...
    • Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek 

      Morten André Jellestad Syvertsen (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek 

      Hjorteland, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ...
    • Barnehagen som en inkluderingsarena 

      Gunnerød, Mariann Lunde; Hasselquist, Liv Monica (Bachelor thesis, 2024)
      SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ...
    • Barnehagen som helsefremmende arena 

      Maciejewska Kinga Irena; Ovedal Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ...
    • Barnehagen som lærende organisasjon 

      Austbø, Andrine (Master thesis, 2022)
      Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ...
    • Barnehagens arbeid med flerspråklige barn. 

      Aune, Brian (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagens foreldresamarbeid til minoritetsforeldre 

      Tysdal, Tove Bergjord (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag. Foreldresamarbeid er en viktig ressurs vi har i barnehagen. Både foreldre og personalet i barnehager jobber for barnets beste, da er det essensielt å ha et godt samarbeid med alle foreldre. Som barnehageloven ...
    • Barns bruk av sosiale ferdigheter for å skape relasjonar med andre barn i lek 

      Pedersen, Camilla (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg gått dypere inn på hvordan barn bruker sosiale ferdigheter for å skape relasjoner med andre barn i lek. Det jeg har gjort for å skaffe kunnskap om dette er at jeg har valgt å intervjue tre pedagogiske ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barns kompetanser i problemløsning! «Hvilke matematiske kompetanser trenger barna i sin problemløsning med kodeleken Kubo?» 

      Doreen Korup; Mona Iren Wathne; Ingeborg Øverland (Bachelor thesis, 2023)
      Vi vil i denne oppgaven se på hvilke matematiske kompetanser barn tyr til under problemløsning. Bruk av Matematikk og digitale verktøy er noe man kan tenke seg vil variere i barnehager med ulike satsningsområder. Om ...
    • Barns kreativitet og fantasi 

      López T., Maura Lorena.; Utvik, Karoline.; Martinsen, Irene. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt ...
    • Barns Lek i skolen 

      Thuesen, Elisabeth Lunde (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns lekekompetanse i barnehagen 

      Nordahl, Victoria Nesheim (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgaven omhandler lekekompetanse og er skrevet basert på problemstillingen: «Hvordan beskriver barnehagelærere sin medvirkning i barns utvikling av lekekompetanse?». For å belyse denne problemstillingen har jeg valgt ...
    • Barns sosiale kompetanse i rollelek og regellek 

      Helm, Veronica Aarnes; Bakken, Amalie Gysland (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns språk i frileken 

      Mørk, Lise Katrine (Bachelor thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet skal jeg ta for meg problemstillingen: «På hvilke måter kan barn lære språk gjennom frileken og hvordan kan voksne tilrettelegge en god språkutvikling på stor avdeling?». Språk og lek er noe ...