• Bærekraftig utvikling i møte med barn i naturen 

      Miriam Skovdal, Marte Risnes Hansen, Ebba Lovisa Fogelström Stafberger (Bachelor thesis, 2024)
      I vår bacheloroppgave har vi problemstillingen: Hvordan kan vi tilrettelegge for kroppslig lek i naturen på en måte som kan bidra til at barna bygger en relasjon til naturen og gir mulighet for en begynnende forståelse for ...
    • Bærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet 

      Svendsen, Brit (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom ...
    • De stille barna på en småbarnsavdeling 

      Nesvåg, Dina Marie Hellevik (Bachelor thesis, 2022)
    • De voksnes betydning for barns skapende prosesser 

      Andersen, Tron (Bachelor thesis, 2022)
    • Demokratisk språkpraksis, finnes det på småbarnsavdeling og hvordan kommer denne i såfall til uttrykk? 

      Osvoll Ingunn (Master thesis, 2022)
      SAMMENDRAG Spørsmålet som blir stilt i denne masteroppgaven er om det finnes en demokratisk språkpraksis for de yngste barna i barnehage og hvordan en slik språkpraksis i tilfellet kommer til uttrykk. Dette har jeg sett ...
    • Demokratiske verdier og de yngste barnas deltakelse. 

      Akerlie, Guro (Bachelor thesis, 2022)
    • Den "verdifulle" kroppen 

      Særheim, Marianne Ree (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)
      Denne masterstudien er en del av prosjektet Values education in Preschool som ledes av Eva Johansson på Universitetet i Stavanger. Prosjektet har sitt opphav i tidligere forskning som er gjort av Johansson (2009, 2010) og ...
    • Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen 

      Lauvstad, May Anita; Sørvåg, Malin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens ...
    • Den voksnes rolle i 3-4 åringers lek. 

      Bjørnestad, Line. Kongevold (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er temaet barns utvikling lek og læring. Problemstillingen for oppgaven er Hva er den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i barnehagen? For å finne ut av hva den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i ...
    • Det alle egentlig vil, er å høre til 

      Flesjå, Silje Vignes (Master thesis, 2022)
      Barnehagen er en viktig arena for barn i Norge, og barnehageansatte har en sentral rolle i å legge til rette for en trygg og god hverdag for barna. Å kjenne seg som en del av fellesskapet er et grunnleggende menneskelig ...
    • "Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen 

      Karlen, Elin Elstad (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)
      Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ...
    • Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling 

      Løland, Morten. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ...
    • Det skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager 

      Sæbø, Janken C. (Master thesis, 2022)
      En barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som ...
    • Digital kompetanse i barnehagen - en litteraturstudie 

      Johansen, Susanne (Bachelor thesis, 2023)
      Denne litteraturstudien vil prøve å besvare problemstillingen «Hva sier forskning om holdninger barnehage ansatte har til digitale verktøy og kan økt digital kompetanse endre dette?». Dette gjøres ved å utføre en ...
    • Digital pedagogisk praksis på småbarnsavdeling 

      Stebekk, Gunhilde Klodvik (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven presenterer funn fra en undersøkelse der tre pedagogiske ledere ble intervjuet om deres bruk av digital teknologi på småbarnsavdeling. Problemstillingen i undersøkelsen var: Hvordan bruker pedagogiske ledere ...
    • Digital teknologi i barnehagens lekemiljø 

      Frydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ...
    • Digitale verktøy i matematisk lek 

      Auestad, Malin (Bachelor thesis, 2023)
      Det finnes ikke veldig mye forskning på bruken av digitale verktøy når det kommer til matematikk, og derfor ville jeg forske på dette for å få en forståelse på hvordan man kan bruke digitale verktøy sammen med barna og for ...
    • Dramalek og drager 

      Hansen, Michelle Rødland; Sperre, Sara Didriksen (Bachelor thesis, 2022)
    • Dynamisk språkarbeid i barnehagen 

      Rullestad, Daniel Axel (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse gjort med den hensikt om å fange pedagogiske lederes perspektiv på dynamisk språkarbeid, og hvordan arbeidsmåten kan bidra til språklig progresjon for barn med norsk som andrespråk ...
    • Effekt av styrket pedagognorm på kvalitet i barnehagen 

      Kvamme, Karoline Fagereng (Bachelor thesis, 2022)
      Den 1. august 2018 trådte en ny nasjonal pedagognorm for barnehage i kraft. Denne krever én barnehagelærer/pedagog per 14 barn, mot én pedagog per 18 barn (tidligere norm). Gjennom kvalitative intervju av fire personer som ...