• Digital pedagogisk praksis på småbarnsavdeling 

      Stebekk, Gunhilde Klodvik (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven presenterer funn fra en undersøkelse der tre pedagogiske ledere ble intervjuet om deres bruk av digital teknologi på småbarnsavdeling. Problemstillingen i undersøkelsen var: Hvordan bruker pedagogiske ledere ...
    • Digital teknologi i barnehagens lekemiljø 

      Frydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ...
    • Digitale verktøy i matematisk lek 

      Auestad, Malin (Bachelor thesis, 2023)
      Det finnes ikke veldig mye forskning på bruken av digitale verktøy når det kommer til matematikk, og derfor ville jeg forske på dette for å få en forståelse på hvordan man kan bruke digitale verktøy sammen med barna og for ...
    • Dramalek og drager 

      Hansen, Michelle Rødland; Sperre, Sara Didriksen (Bachelor thesis, 2022)
    • Dynamisk språkarbeid i barnehagen 

      Rullestad, Daniel Axel (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse gjort med den hensikt om å fange pedagogiske lederes perspektiv på dynamisk språkarbeid, og hvordan arbeidsmåten kan bidra til språklig progresjon for barn med norsk som andrespråk ...
    • Effekt av styrket pedagognorm på kvalitet i barnehagen 

      Kvamme, Karoline Fagereng (Bachelor thesis, 2022)
      Den 1. august 2018 trådte en ny nasjonal pedagognorm for barnehage i kraft. Denne krever én barnehagelærer/pedagog per 14 barn, mot én pedagog per 18 barn (tidligere norm). Gjennom kvalitative intervju av fire personer som ...
    • En bacheloroppgave om tre barnehagelæreres tanker om egen rolle og deltakelse i småbarns lek 

      Urdal, Karoline (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven omhandler barnehagelæreres deltakelse i de minste barnas lek i barnehagen. For å besvare problemstillingen benyttet jeg kvalitative forskningsintervjuer der tre barnehagelærere som jobbet på ...
    • En litteraturstudie om barns fysiske aktivitet i naturen i lys av FNs bærekraftsmål 3. 

      Møller, Hannah Talitha Bergsagel (Bachelor thesis, 2023)
      Utelek i naturen er en godt innarbeidet rutine i barnehagen, og det kan intuitivt tenkes at dette innebærer flere positive effekter for barn. FNs bærekraftsmål 3 sier at FN skal jobbe for god helse og livskvalitet for alle, ...
    • Estetiske erfaringer og læringsprosesser i barnehagen 

      Dyrdal, Sandra; Fredriksen, Marthine Klokk (Bachelor thesis, 2022)
    • Estetiske erfaringsprosesser hos de yngste 

      Sætre, Renate; Lantz, Malin; Eike, Alise (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi satt vårt søkelys på problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for estetiske erfaringsprosesser i formingsaktivitet for de yngste barna i barnehagen? Vi forstår estetiske ...
    • Et dramapedagogisk arbeid med de eldste - med et fokus på improvisasjon 

      Johansen, Eskil Bergsvenstuen (Bachelor thesis, 2024)
      I min bacheloroppgave utforsker jeg bruk av improvisasjon i arbeidet med de eldste barna i barnehagen, for å stimulere til åpenhet, utforskning, kreativitet og humor. Jeg valgte dette temaet på grunn av mitt sterke engasjement ...
    • Et felles dramatisk lekarena for minoritets- og majoritetsspråklige barn 

      Serena Kristina Teo Nitschke (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er et resultat av et dramapedagogisk arbeid jeg hadde på et mellomstor barnehageavdeling. Her forsket jeg problemstillingen min: Hvordan tilrettelegge for at minoritets- og majoritetsspråklige barn leker ...
    • Et inkluderende lekfelleskap i barnehagen 

      Fatima Nabavi (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven skal jeg gjennom teori og empiri vil belyse en problemstilling på "hvordan legger barnehagelærerne til rette for at alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende lekfelleskap i barnehagen? - med vekt ...
    • Et inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen 

      Hove, Inger Marie Lende; Nygård, Isabella Nikolaeva (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i ...
    • Etiske hensyn angående religiøse og livssynsmessige matkulturer i barnehagen 

      Ophus, Ida Marie Sandø; Odland, Vilde (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har vært et forsøk på å belyse hvordan en kan overholde etiske hensyn inn mot arbeid av barnehagens matkultur som bærer preg av ulike religioner og livssyn. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan ...
    • Etiske problemstillinger i barnehagen 

      Aalberg, Elisabeth; Waldeland, Tonje (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave som er skrevet med utgangspunkt i temaet mangfold og inkludering. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke etiske problemstillinger står barnehagelærere overfor når de planlegger høytidsmarkeringer ...
    • Fellesskap i barnehagen 

      Torgersen, Lisemari; ; Kandidatnummer: 1653 (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt ...
    • Fleirspråklig i barnehagen 

      Jirawan Khendan (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen ...