Now showing items 72-91 of 363

    • Estetiske erfaringer og læringsprosesser i barnehagen 

      Dyrdal, Sandra; Fredriksen, Marthine Klokk (Bachelor thesis, 2022)
    • Estetiske erfaringsprosesser hos de yngste 

      Sætre, Renate; Lantz, Malin; Eike, Alise (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi satt vårt søkelys på problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for estetiske erfaringsprosesser i formingsaktivitet for de yngste barna i barnehagen? Vi forstår estetiske ...
    • Et dramapedagogisk arbeid med de eldste - med et fokus på improvisasjon 

      Johansen, Eskil Bergsvenstuen (Bachelor thesis, 2024)
      I min bacheloroppgave utforsker jeg bruk av improvisasjon i arbeidet med de eldste barna i barnehagen, for å stimulere til åpenhet, utforskning, kreativitet og humor. Jeg valgte dette temaet på grunn av mitt sterke engasjement ...
    • Et felles dramatisk lekarena for minoritets- og majoritetsspråklige barn 

      Serena Kristina Teo Nitschke (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er et resultat av et dramapedagogisk arbeid jeg hadde på et mellomstor barnehageavdeling. Her forsket jeg problemstillingen min: Hvordan tilrettelegge for at minoritets- og majoritetsspråklige barn leker ...
    • Et inkluderende lekfelleskap i barnehagen 

      Fatima Nabavi (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven skal jeg gjennom teori og empiri vil belyse en problemstilling på "hvordan legger barnehagelærerne til rette for at alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende lekfelleskap i barnehagen? - med vekt ...
    • Et inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen 

      Hove, Inger Marie Lende; Nygård, Isabella Nikolaeva (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i ...
    • Etiske hensyn angående religiøse og livssynsmessige matkulturer i barnehagen 

      Ophus, Ida Marie Sandø; Odland, Vilde (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har vært et forsøk på å belyse hvordan en kan overholde etiske hensyn inn mot arbeid av barnehagens matkultur som bærer preg av ulike religioner og livssyn. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan ...
    • Etiske problemstillinger i barnehagen 

      Aalberg, Elisabeth; Waldeland, Tonje (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave som er skrevet med utgangspunkt i temaet mangfold og inkludering. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke etiske problemstillinger står barnehagelærere overfor når de planlegger høytidsmarkeringer ...
    • Fellesskap i barnehagen 

      Torgersen, Lisemari; ; Kandidatnummer: 1653 (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt ...
    • Fleirspråklig i barnehagen 

      Jirawan Khendan (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen ...
    • FLERKULTURELL KOMPETANSE 

      Nyland Alekan; Maharjan Alisha; Våga Nicefora (Bachelor thesis, 2023)
      Denne baceloroppgaven fokuserer på arbeid, erfaringer tanker og holdninger om flerkulturell kompetanse. Dette er et empirisk prosjekt som basert på kvalitativ intervjuer for å forske hvordan pedagogiske ledere anvende sin ...
    • Flerkulturelle barn i barnehagen 

      Lund, Ann Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ...
    • Flerspråklig barn i rollelek 

      Jensen, Andreas Hoa Kjemtrup; Merkesdal, Vegard; Shirzad, Emran (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju ...
    • Flerspråklige barns språklige ressurser i rollelek. 

      Dominika Marta Pieszczoch (Bachelor thesis, 2023)
      Hvordan bruker flerspråklige barn sine språklige ressurser for å delta i rollelek med andre barn på stor avdeling. Med fokus på hvordan flerspråklige barn går inn i lek, om de gir egne initiativ eller følger opp andres ...
    • Flerspråklighet og kulturelt mangfold 

      Ansel Noor Mohammed; ; Maria Scharpf (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ...
    • Flerspråklighet ved 0-3 års avdeling. 

      Bauge, Sandra Feet (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven blir problemstillingen «hvordan legger barnehagen til rette for gode rammer ved en 0-3 års avdeling, for de barna som vokser opp flerspråklig» belyst ved hjelp av relevant teori og forskning. I henhold til ...
    • ...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole 

      Haukland, Anne Brit (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ...
    • - Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser 

      Lidsheim, Gyrd Siren (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)
      SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ...