• Etiske hensyn angående religiøse og livssynsmessige matkulturer i barnehagen 

      Ophus, Ida Marie Sandø; Odland, Vilde (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har vært et forsøk på å belyse hvordan en kan overholde etiske hensyn inn mot arbeid av barnehagens matkultur som bærer preg av ulike religioner og livssyn. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan ...
    • Etiske problemstillinger i barnehagen 

      Aalberg, Elisabeth; Waldeland, Tonje (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave som er skrevet med utgangspunkt i temaet mangfold og inkludering. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke etiske problemstillinger står barnehagelærere overfor når de planlegger høytidsmarkeringer ...
    • Fellesskap i barnehagen 

      Torgersen, Lisemari; ; Kandidatnummer: 1653 (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt ...
    • Fleirspråklig i barnehagen 

      Jirawan Khendan (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen ...
    • FLERKULTURELL KOMPETANSE 

      Nyland Alekan; Maharjan Alisha; Våga Nicefora (Bachelor thesis, 2023)
      Denne baceloroppgaven fokuserer på arbeid, erfaringer tanker og holdninger om flerkulturell kompetanse. Dette er et empirisk prosjekt som basert på kvalitativ intervjuer for å forske hvordan pedagogiske ledere anvende sin ...
    • Flerkulturelle barn i barnehagen 

      Lund, Ann Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ...
    • Flerspråklig barn i rollelek 

      Jensen, Andreas Hoa Kjemtrup; Merkesdal, Vegard; Shirzad, Emran (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju ...
    • Flerspråklige barns språklige ressurser i rollelek. 

      Dominika Marta Pieszczoch (Bachelor thesis, 2023)
      Hvordan bruker flerspråklige barn sine språklige ressurser for å delta i rollelek med andre barn på stor avdeling. Med fokus på hvordan flerspråklige barn går inn i lek, om de gir egne initiativ eller følger opp andres ...
    • Flerspråklighet og kulturelt mangfold 

      Ansel Noor Mohammed; ; Maria Scharpf (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ...
    • Flerspråklighet ved 0-3 års avdeling. 

      Bauge, Sandra Feet (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven blir problemstillingen «hvordan legger barnehagen til rette for gode rammer ved en 0-3 års avdeling, for de barna som vokser opp flerspråklig» belyst ved hjelp av relevant teori og forskning. I henhold til ...
    • ...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole 

      Haukland, Anne Brit (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ...
    • - Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser 

      Lidsheim, Gyrd Siren (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)
      SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ...
    • Forebygging av mobbing i barnehage 

      Skibenes, Merete Edland. (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvordan jobber barnehagelærerne med å forebygge mobbing i barnehagen?». Jeg har intervjuet to barnehagelærere ved bruk av delvis strukturert kvalitativt ...
    • Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet 

      Velde Lønning, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ...
    • Foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage knyttet til kvalitet 

      Velde, Anne Cecilie (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage. For å samle inn data til undersøkelsen, har jeg hatt fire kvalitative forskningsintervju ...
    • Foreldresamarbeid med foreldre fra andre land 

      Mæle, Anne Langeland (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er temaet mangfold og inkludering med fokus på foreldresamarbeid, og da helst i møte med foreldre som ikke kan noe særlig norsk. Jeg har brukt kvalitativt intervju som metode for å finne ut hvordan ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre 

      Opheim Roux, Veronica (Bachelor thesis, 2024)
      Oppgavens tittel er "foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre", og den er skrevet med utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hvordan organiserer pedagogiske ledere samarbeid med minoritetsspråklige foreldre". ...
    • Foreldresamarbeid, religion og livssyn 

      Skjæveland, Janne (Bachelor thesis, 2024)
    • Formgivning i Barnehagen: Ansattes rolle i barns utvikling 

      Hegrestad, Hetland, Karin (Bachelor thesis, 2024)
      Denne teksten utforsker ansattes perspektiver på formgiving i barnehagen og dens påvirkning på barns utvikling og læring. Ved å anvende dybdeintervjuer og teoretiske rammeverk har studien avdekket kompleksiteten i hvordan ...