• Etiske hensyn angående religiøse og livssynsmessige matkulturer i barnehagen 

      Ophus, Ida Marie Sandø; Odland, Vilde (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har vært et forsøk på å belyse hvordan en kan overholde etiske hensyn inn mot arbeid av barnehagens matkultur som bærer preg av ulike religioner og livssyn. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan ...
    • Etiske problemstillinger i barnehagen 

      Aalberg, Elisabeth; Waldeland, Tonje (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave som er skrevet med utgangspunkt i temaet mangfold og inkludering. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke etiske problemstillinger står barnehagelærere overfor når de planlegger høytidsmarkeringer ...
    • Fellesskap i barnehagen 

      Torgersen, Lisemari; ; Kandidatnummer: 1653 (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt ...
    • Fleirspråklig i barnehagen 

      Jirawan Khendan (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen ...
    • FLERKULTURELL KOMPETANSE 

      Nyland Alekan; Maharjan Alisha; Våga Nicefora (Bachelor thesis, 2023)
      Denne baceloroppgaven fokuserer på arbeid, erfaringer tanker og holdninger om flerkulturell kompetanse. Dette er et empirisk prosjekt som basert på kvalitativ intervjuer for å forske hvordan pedagogiske ledere anvende sin ...
    • Flerkulturelle barn i barnehagen 

      Lund, Ann Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ...
    • Flerspråklig barn i rollelek 

      Jensen, Andreas Hoa Kjemtrup; Merkesdal, Vegard; Shirzad, Emran (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju ...
    • Flerspråklige barns språklige ressurser i rollelek. 

      Dominika Marta Pieszczoch (Bachelor thesis, 2023)
      Hvordan bruker flerspråklige barn sine språklige ressurser for å delta i rollelek med andre barn på stor avdeling. Med fokus på hvordan flerspråklige barn går inn i lek, om de gir egne initiativ eller følger opp andres ...
    • Flerspråklighet og kulturelt mangfold 

      Ansel Noor Mohammed; ; Maria Scharpf (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ...
    • Flerspråklighet ved 0-3 års avdeling. 

      Bauge, Sandra Feet (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven blir problemstillingen «hvordan legger barnehagen til rette for gode rammer ved en 0-3 års avdeling, for de barna som vokser opp flerspråklig» belyst ved hjelp av relevant teori og forskning. I henhold til ...
    • ...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole 

      Haukland, Anne Brit (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ...
    • - Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser 

      Lidsheim, Gyrd Siren (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)
      SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ...
    • Forebygging av mobbing i barnehage 

      Skibenes, Merete Edland. (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvordan jobber barnehagelærerne med å forebygge mobbing i barnehagen?». Jeg har intervjuet to barnehagelærere ved bruk av delvis strukturert kvalitativt ...
    • Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet 

      Velde Lønning, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ...
    • Foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage knyttet til kvalitet 

      Velde, Anne Cecilie (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage. For å samle inn data til undersøkelsen, har jeg hatt fire kvalitative forskningsintervju ...
    • Foreldresamarbeid med foreldre fra andre land 

      Mæle, Anne Langeland (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er temaet mangfold og inkludering med fokus på foreldresamarbeid, og da helst i møte med foreldre som ikke kan noe særlig norsk. Jeg har brukt kvalitativt intervju som metode for å finne ut hvordan ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre 

      Opheim Roux, Veronica (Bachelor thesis, 2024)
      Oppgavens tittel er "foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre", og den er skrevet med utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hvordan organiserer pedagogiske ledere samarbeid med minoritetsspråklige foreldre". ...
    • Formgivning i Barnehagen: Ansattes rolle i barns utvikling 

      Hegrestad, Hetland, Karin (Bachelor thesis, 2024)
      Denne teksten utforsker ansattes perspektiver på formgiving i barnehagen og dens påvirkning på barns utvikling og læring. Ved å anvende dybdeintervjuer og teoretiske rammeverk har studien avdekket kompleksiteten i hvordan ...
    • Formidling av muntlig fortelling i barnehagen 

      Rodriguez, Gina (Bachelor thesis, 2023)
      Muntlig fortelling er godt for barns språkutvikling, kreativitet, fantasi og mentale utvikling. Men gjennom min arbeidserfaring og praksis har jeg erfart at det ikke er så mye brukt i flere barnehager, dette gjorde meg ...