• Flerspråklighet ved 0-3 års avdeling. 

      Bauge, Sandra Feet (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven blir problemstillingen «hvordan legger barnehagen til rette for gode rammer ved en 0-3 års avdeling, for de barna som vokser opp flerspråklig» belyst ved hjelp av relevant teori og forskning. I henhold til ...
    • ...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole 

      Haukland, Anne Brit (Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)
      Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ...
    • - Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser 

      Lidsheim, Gyrd Siren (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)
      SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ...
    • Forebygging av mobbing i barnehage 

      Skibenes, Merete Edland. (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvordan jobber barnehagelærerne med å forebygge mobbing i barnehagen?». Jeg har intervjuet to barnehagelærere ved bruk av delvis strukturert kvalitativt ...
    • Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet 

      Velde Lønning, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ...
    • Foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage knyttet til kvalitet 

      Velde, Anne Cecilie (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage. For å samle inn data til undersøkelsen, har jeg hatt fire kvalitative forskningsintervju ...
    • Foreldresamarbeid med foreldre fra andre land 

      Mæle, Anne Langeland (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er temaet mangfold og inkludering med fokus på foreldresamarbeid, og da helst i møte med foreldre som ikke kan noe særlig norsk. Jeg har brukt kvalitativt intervju som metode for å finne ut hvordan ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre 

      Opheim Roux, Veronica (Bachelor thesis, 2024)
      Oppgavens tittel er "foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre", og den er skrevet med utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hvordan organiserer pedagogiske ledere samarbeid med minoritetsspråklige foreldre". ...
    • Formgivning i Barnehagen: Ansattes rolle i barns utvikling 

      Hegrestad, Hetland, Karin (Bachelor thesis, 2024)
      Denne teksten utforsker ansattes perspektiver på formgiving i barnehagen og dens påvirkning på barns utvikling og læring. Ved å anvende dybdeintervjuer og teoretiske rammeverk har studien avdekket kompleksiteten i hvordan ...
    • Formidling av muntlig fortelling i barnehagen 

      Rodriguez, Gina (Bachelor thesis, 2023)
      Muntlig fortelling er godt for barns språkutvikling, kreativitet, fantasi og mentale utvikling. Men gjennom min arbeidserfaring og praksis har jeg erfart at det ikke er så mye brukt i flere barnehager, dette gjorde meg ...
    • Forståing av omsorgssvikt i barnehagen: Barnehagelærarars syn og praksis 

      Heggøy, Elin (Bachelor thesis, 2024)
      Det overordna temaet i denne studien er omsorgssvikt, og hensikta med oppgåva har vore å undersøke korleis barnehagelærarar definerer omgrepet, og kva tiltak dei gjer for å følge opp ei bekymring for eit barn i ...
    • Fra liten til stor i overganger 

      Wiig, Håland Chritsine (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bachelor oppgaven baseres på en problemstilling som jeg ville finne svar på i min oppgave. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan arbeider barnehageansatte med tilretteleggingen av overgang ...
    • Fremme av flerspråklige barns språkkompetanse: Barnehagens rolle og strategier. 

      Aynalem, Emnet Tadesse og Bangura, Jarikatu (Bachelor thesis, 2024)
      Oppgaven våres er basert på et forskningsintervju som vi hadde i barnehage med som jobber med flerspråkligbarn. Problemstillingen vårt var: «Hvordan tilrettelegger barnehagen for flerspråklige barns språkkompetanse?» Metoden ...
    • Fremme et stimulerende miljø for kroppslig lek 

      Høyland, Marius; Myklebust, Ulrik L (Bachelor thesis, 2022)
    • Fremme motivasjon i barnehagen 

      Grude, Kristoffer Aasebø (Bachelor thesis, 2022)
    • Friluftsliv med de yngste barna i barnehagen 

      Svanhile Helgeland (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg sett på den pedagogiske lederen sine betraktninger om hva friluftsliv for de yngste barna i barnehagen innebærer, og hvilke muligheter og utfordringer de ser i forbindelse med dette arbeidet. For ...
    • Gjenbruksmaterialer som kreative og skapende prosesser i barnehagen 

      Mauritzen, Haugen Line (Bachelor thesis, 2022)
    • Glød for kvalitet. Kva gjer me vaksne for å skape gode augeblikk? Ein kritisk tilnærming til barnehagekvalitet. 

      Nylund, Maritha Berger (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)
      Barn er ofte meir i barnehagen enn dei er heime med foreldra, det seier litt om ansvaret vårt. Særleg er det eit stort ansvar me har i dagens samfunn der krava til barnehagelærarar og barnehage tilsette vert stadig større ...
    • Grensesetting i barnehagen 

      Sikveland, Trine (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven har sitt grunnlag i problemstillingen «Hvordan foregår grensesetting på stor avdeling i barnehagen?». Jeg gjennomførte et to ukers feltarbeid i min egen barnehage, der jeg tok i bruk deltagende ...
    • «Har du tid til å leke med meg i dag?» 

      Monica Eriksen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på betydningen av barns lek, barnehagepersonalets deltakelse i leken og hvilke faktorer som her påvirker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. ...