• Veiledning av utforskning: Pedagogisk leder som naturmentor for barn 

      Nordbø, Rikke (Bachelor thesis, 2024)
      Jeg har selv en stor interesse for natur, utforskning og nærmiljøet og på grunn av dette valgte jeg problemstillingen «Hvordan pedagogisk leder fremmer utforksning av naturens mangfold og hvordan dette kan videreutvikles.» Jeg ...
    • Vennskap i barnehagen 

      Hagenes Egeland, Anette; Hatleskog Sørskår, Janne; Hellestø, Trine (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan arbeider barnehagelærere med å ivareta vennskap mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av kvalitativt intervju for å få en beskrivelse av hvilke tanker ...
    • Vennskap i barnehagen - en bacheloroppgave om barns vennskap i barnehagen og pedagogisk leder sine bidrag til vennskap 

      Jonas Deisz; Steffen Knutsen; Kristian Eia (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven har vi valgt å bruke kvalitativt intervju for å gå i dybden og svare på problemstillingen: «Hvordan legger pedagogisk leder til rette for vennskap blant de minste barna (0-3 år)?». I sammenheng med ...
    • Vennskap mellom de yngste barna 

      Tengs, Sandra (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven vil bygge på problemstillingen “Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å legge til rette for vennskap mellom de yngste barna?”. For at jeg skulle få svar på min problemstilling brukte jeg kvalitativ ...
    • Vennskapsrelasjoner gjennom lek i barnehagen. 

      Thomassen, Kine (Bachelor thesis, 2022)
    • Verdiformidling i barnehagen 

      Bruflot, Cecilie (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har tittelen «Verdiformidling i barnehagen». Den tar for seg hovedtemaene verdier og verdiformidling, og det er forsøkt å få frem noen måter som ledelsen arbeider på når det gjelder verdigrunnlaget i barnehagen. ...
    • Vi gikk en tur bort fra stien ... - På tur med de yngste barna i barnehagen 

      Emilie Øvrevik Sundve; Miriam Lund Neresen (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom denne oppgaven har vi tatt sikte på å belyse problemstillingen “hvilken praksis har de utvalgte barnehagene når det gjelder turer med de yngste barna i barnehagen? For å belyse problemstillingen har vi valgt å ...
    • - Vi gjør så godt vi kan: En studie om barnehagelæreres opplevelse av plantid 

      Helletun, Linn Tone (Master thesis, 2022)
      Denne studien handler om barnehagelæreres plantid. Barnehagelærere har krav på minst fire timer plantid hver uke. Begrepet plantid dreier seg om barnehagelærernes tid satt av til utviklingsarbeid, planlegging av pedagogisk ...
    • Vi kan ikke tilrettelegge mer i hverdagen for dette barnet enn det vi allerede gjør 

      Lie, Silje Karin Ramsvik (Bachelor thesis, 2024)
      Barnehagen er den første samfunnsinstitusjonen barn møter. Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i temaet inkludering av barn med særskilte behov. Hvem barn med særskilte behov er, deres rettigheter, og hva som er med ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid. 

      Surdal, Cathrine (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ...
    • Viktighet av kompetent pedagog i profesjonell yrkesutøvelse rundt formingsfaget i barnehagen. 

      Larsen, Nora Eie (Bachelor thesis, 2022)
      Formingsfaget har ulik vekting og søkelys i ulike barnehager. Innholdet i formingsfaget kan ha forskjellig betydning og innhold for ulike mennesker. Basert på tidligere erfaringer og kunnskaper, så vil den profesjonelle ...
    • Voksenrollen i arbeid med minoritetsbarn i lek 

      Kaliszewska, Aleksandra. (Bachelor thesis, 2024)
      Norge er nå et flerkulturelt samfunn med 870 000 innvandrere i inngangen av 2023 (ssb.no). Barnehagene i Norge er mer og mer flerkulturelle for hvert år som går og det er helt supert! Det som er viktig i en flerkulturell ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen 

      Friestad, Anna; Knudsen, Cecilie (Bachelor thesis, 2024)
      Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ...
    • Voksenrollen i dramapedagogisk arbeid for de yngste barna i barnehagen 

      Helmikstøl, Madeleine (Bachelor thesis, 2022)
    • Voksenrollen og lek 

      Valenzuela, Angelica (Bachelor thesis, 2023)
      Hensikten med denne oppgaven er å prøve å bli mer kjent med teori og hva den sier om voksendeltakelse i barns lek. Det er et tema som interesser meg spesielt når jeg jobber i barnehage selv. Lek er et omfattende begrept, ...
    • Voksnes deltakelse i barns lek 

      Johansen, Thomas. (Bachelor thesis, 2022)
    • Voksnes tilrettelegging for kroppslig lek inne på småbarnsavdeling 

      Egeland, Rebekka (Bachelor thesis, 2022)
    • Å gi de stille barna en stemme 

      Norgren, Signe; Rebnord, Ida Aksnes (Bachelor thesis, 2024)
      I bacheloroppgaven vår har vi valgt å skrive rundt problemstillingen "Hvordan inkluderer barnehagepersonalet de stille barna til å medvirke i barnehagehverdagen?”. Vi har gjennom denne oppgaven undersøkt hva som blant annet ...
    • Å spille hverandre gode: Om betydningen av en kroppslig musikalsk praksis 

      Svenaeus, Maria (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Et spørsmål som aktualiseres av endringer i barnehageloven i januar 2021, er om alle barn er inkludert som en del av fellesskapet i lek og aktiviteter. Fellesskap handler om menneskelig samspill, som i barnehagen ...