Browsing Studentoppgaver (HF-IBU) by Issue Date
Now showing items 21-40 of 366
-
“Hvis du tenker pedagogisk, så tenker du at barnehagen har mange utviklingstrinn” Barnehagelæreres arbeid med progresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne studien har jeg fokus på progresjon i barnehagekontekst. Formålet har vært å bidra til mer kunnskap om hvordan begrepet kan bli forstått og omsatt i arbeidsmåter i barnehagen. Studien er kvalitativ, har et ... -
Hvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-06)Tema for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon i barnehagen. Formålet med min studie har vært å undersøke hvordan ulike pedagoger tilrettelegger for barn som viser reaktiv aggresjon, med fokus på kravsituasjoner. ... -
- Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ... -
«I år har vi ikke gått på skolen, vi har jobba!» Når klasserommet flyttes ut i praksis - en studie av elevers erfaringer fra barnehagepraksis i videregående opplæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Master thesis, 2020-08-28)Sammendrag Temaet for denne studien er å undersøke hvordan elever erfarer læring når er deltagende i et praksisprosjekt sammen med lærer og medelever. Skolen jeg har valgt å forske på, har flyttet undervisningen ut i ... -
Programmering som pedagogisk verktøy i arbeid med problemløsning i barnehagen
(Studentoppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Bachelor thesis, 2021-01)I denne oppgaven har vi undersøkt hvilken plass programmering har i arbeidet med problemløsning i barnehagen. Hensikten med oppgaven var å belyse at programmering ikke bare er forbeholdt de spesielt interesserte eller barn ... -
Aktive voksne
(Bachelor thesis, 2022)Har i denne oppgaven skrevet om et tema som er viktig i barnehagehverdagen, det at de som jobber i barnehagen er aktive voksne som er der og støtter barna i leken. Dette har vært et tema som jeg har synes er veldig ... -
Mangfold i foreldregruppen - sett i lys av bærekraft
(Master thesis, 2022) -
Medarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives ... -
«Alle er jo forskjellige, og det er jo det som er spennende»
(Master thesis, 2022)Denne studien har fokus på arbeid med interkulturell kompetanse og synliggjøringen av mangfold for barn i barnehagen. Formålet har vært å bidra til innsikt i perspektiver på, og betingelser for, interkulturelt arbeid og ... -
Barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ... -
Demokratisk språkpraksis, finnes det på småbarnsavdeling og hvordan kommer denne i såfall til uttrykk?
(Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Spørsmålet som blir stilt i denne masteroppgaven er om det finnes en demokratisk språkpraksis for de yngste barna i barnehage og hvordan en slik språkpraksis i tilfellet kommer til uttrykk. Dette har jeg sett ... -
Tilrettelegging for vennskap
(Master thesis, 2022)I denne studien har fokuset vært rettet mot tilrettelegging for barns vennskap i en barnehagekontekst. Formålet har vært å presentere mer kunnskap om hva barnehagelærere legger vekt på i tilrettelegging for barns vennskap. ... -
Å utforske leire. Mikrooppgagingar og små barn si opplevingsverd,
(Master thesis, 2022)Denne teksten retter søkjelyset mot barn sine små oppdagingar i kvardagen. Dei som fort kan verta litt usynlege nettopp fordi dei er så mikroskopiske og kanskje utifrå eit vaksensyn, litt banale. Desse mikrooppdagingane ... -
Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid.
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ... -
Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ... -
«Har du tid til å leke med meg i dag?»
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på betydningen av barns lek, barnehagepersonalets deltakelse i leken og hvilke faktorer som her påvirker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. ... -
På hvilken måter bidrar barnehagen til å utvikle robuste barn?
(Master thesis, 2022)Sammendrag På bakgrunn av at barnehagen er et sted barn oppholder seg flere timer gjennom barndommen vil barnehagen være en viktig arena. Barnehagen er viktig for barnet her og nå, men også i et livsløpsperspektiv. De ... -
Hvordan forstår pedagogiske ledere og foresatte kvalitet i barnehagen?
(Master thesis, 2022)I norske barnehager har det har vært økt fokus på å skape bevissthet og forståelse rundt barnehagekvalitet (Utdanningsdirektoratet, 2018). Temaet for denne oppgaven er forståelser av kvalitet i barnehagen og intervjuer ... -
Trygg overgang mellom barnehage, skole og SFO - rutiner operasjonalisert i et hefte
(Master thesis, 2022)I denne studien setter jeg lys på barnehagelærerens erfaringer med bruk av Rutineheftet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. Rutineheftet er et verktøy som er utviklet i en bestemt kommune og brukes aktivt gjennom ... -
Foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage knyttet til kvalitet
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage. For å samle inn data til undersøkelsen, har jeg hatt fire kvalitative forskningsintervju ...