Blar i PhD theses (HF-IBU) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-5 av 5
-
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen
(PhD thesis UiS;274, Doctoral thesis, 2015-12-02)De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger ... -
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
(PhD thesis UiS;186, Doctoral thesis, 2013-03)Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i ... -
Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? : En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere.
(PhD thesis UiS;180, Doctoral thesis, 2013-01-10)Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere Lærere setter generelt samarbeid med kollegaer veldig høyt, og mange lærere gir uttrykk for at de synes ... -
Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger
(PhD thesis UiS;265, Doctoral thesis, 2015-10-02)Det empiriske materialet i denne avhandlingen er gruppeintervjuer med ansatte på fire småbarnsavdelinger om måltidet. Intensjonen er å få kunnskap om a) hvordan måltidsfellesskap konstrueres diskursivt i samtalene og b) ... -
Møter mellom barn – kontinuitet, dissonans og brudd i kommunikasjonen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016)Målsettingen for denne studien er å frembringe ny kunnskap om dynamikken mellom kontinuitet og brudd i kommunikasjonen ut fra møter mellom de yngste barna i barnehagen. Studien har en livsverdenfenomenologisk tilnærming ...