Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 137-156 of 1444
-
«Dans – Det glemte kompetansemålet?» En kvalitativ studie om fire kroppsøvingslæreres tidligere erfaringer, oppfattelse og operasjonalisering av den formelle læreplanen i kroppsøving om dans, på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven har i hensikt å undersøke fire læreres erfaringer, oppfattelse og gjennomføring av den formelle læreplanen i kroppsøvingsfaget om aktiviteten dans, på ungdomstrinnet 8.-10. trinn. Dette kan bidra til å belyse ... -
Danseelevers målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima i relasjon til selvoppfatning og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er hvordan motivasjonelle faktorer som målorientering og opplevelse av det motivasjonelle klima er relatert til selvoppfatning og emosjonelle problem blant danseelever i videregående skole. ... -
DAt-Kon – et verktøy for differensiering av atferds- og konsentrasjonsvansker hos barn
(PhD thesis UiS;204, Doctoral thesis, 2013-10-25)DAt-Kon is a Norwegian assessment tool for behavioral and concentration problems in children as described by parents and close guardians in the home and school setting. The term ‘DAt-Kon’ is an acronym for ‘Differentiation ... -
De glemte stemmene: Historier fra britiske etterlatte etter Alexander L. Kielland-ulykken.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse de ulike erfaringene britiske etterlatte måtte leve gjennom i etterkant av Alexander L. Kielland-ulykken. I mange år har årsaksforklaringer vært dominerende i debatten ... -
De stille elevene i barneskolen: Lærerens tilrettelegging for opplevelse av tilhørighet og mestring
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere i barneskolen legger til rette for opplevelse av mestring og tilhørighet blant de stille elevene. I litteraturen kommer det frem at elever med stille atferd ofte ... -
De stille elevene. En kvalitativ studie av læreres forståelse og håndtering av det kognitive aspektet ved stille atferd.
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er knyttet til et inkluderende læringsmiljø for alle elever i skolen, med fokus på elever som er mer stille enn andre elever grunnet kognitive vansker eller utfordringer. Som lærer vil man en eller ... -
Debriefingsprosessen i norsk toppfotball, og sammenhengen mellom fellesmentale modeller og debrief
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan debriefingsprosessen i norsk toppfotball gjennomføres, målet med debriefen og om fellesmentale modeller har en sammenheng med debrief. For å forsøke å få et innblikk i dette ... -
“Decolonizing academia” in Norway after #RhodesMustFall
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Compared with the student initiated #RhodesMustFall in South Africa, the public debate on “decolonizing academia” in Norway was mainly a debate among faculty. Most voices opposed the need of such a movement in an anti-colonial ... -
Deconstruction of the Discourse of Femininity: A Case of Thai Girls’ Schools
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The study investigates the construction of femininity ideologies of girls-only school websites in Thailand and deconstructs them for analysis at the lexical level. Ideological beliefs underlying the custom of upbringing ... -
Deltagelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hva som fører til økt deltagelse blant elever på mellomtrinnet. Deltagelse har gjennom oppgaven blitt definert som å aktivt ta del i de aktivitetene som foregår i kroppsøvingsun ... -
Democracy in practice? The Norwegian public inquiry of the Alexander L. Kielland North-Sea oil platform disaster
(Peer reviewed; Journal article, 2021-11)In March 1980, the oil-platform Alexander L. Kielland capsized in the North Sea resulting in the death of 123 workers. The Norwegian inquiry into the disaster was closed to the public and the survivors' accounts of the ... -
"Den engelske innflytelsen" - En undersøkelse av hvordan engelsk påvirker det norske språket, med ungdommen i fokus.
(Master thesis, 2021)Denne forskningen studerer hvordan vi benytter oss av engelske importord i det norske språk. Videre vil det forskes på hvem som er de største forbrukerne av engelske importord og hvilke domener som er mer preget enn andre. ... -
Den umulige kommunikasjonen i Lene Asks "Det du ikke sier, er sant"
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Lene Asks roman Det du ikke sier, er sant (2017) handler om Kamran, en gutt i ungdoms skolealder som tyr til løgn når han ikke er sikker på hva han skal si. Romanen handler om hvordan protagonisten gradvis gjør språket til ... -
Den utforskende samtalen i møte med elevprodusert podkast
(Master thesis, 2021) -
Den viktige og vanskelige skikkethetsvurderingen; hvilke utfordringer gir den universiteter og høgskoler?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Skikkethetsvurdering av studenter ble i 2006 utvidet til å omfatte 26 helse-, lærer- og sosialarbeiderutdanninger i Norge. Begrunnelsen for ordningen er hensynet til «den svake part»; en ønsker å hindre at barn, elever, ... -
Depresjon i videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-18)Tema i denne studien er: Elever med depresjon i videregående skole og ut fra dette temaet er følgende problemstilling formulert: En undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på depresjon, med fokus ... -
Depth as a key issue for implementing DEM: The case of a teacher
(Chapter, 2022)This case study examines one Norwegian teacher's enactment of an innovative system for mathematics teaching called developmental education in mathematics (DEM). The findings show that despite appropriate textbooks, high ... -
Deskriptiv eller (hetero)normativ? Representasjoner av kjønn og seksualitet i læreboka Fabel 10
(Master thesis, 2022)Denne studien har hatt som formål å belyse tematikken kjønn- og seksualitetsmangfold i norskfaget, og hvilke representasjoner av kjønn og seksualitet det er som kommer til uttrykk i en lærebok intendert for elever på 10. ... -
«Det å vurdere er ganske vanskelig, synes jeg» - En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere tolker vurdering i forhold til den nye læreplanen, LK20
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Hensikten til denne studien var å se på hvordan lærere forstår vurdering i kroppsøvingsfaget i forhold til den nye læreplanen som kom i 2020. Hvordan tolker lærerne vurderingsforskriftene? ... -
"Det blir ofte vanskelig å få til de tverrfaglige greiene". Et lærerperspektiv på tverrfaglighet.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Den nye forskriften overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen knytter begrepet tverrfaglighet til tre ulike temaer og fremhever det som et pedagogisk prinsipp for undervisningen i Norge. Artikkelen belyser ...