Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1119-1138 of 1444
-
Relasjoner i kroppsøving. En kvalitativ studie om relasjonskvalitet i lærer-elev-relasjoner på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede. For at dette skal være tilfellet, er det nødvendig at elevene trives og har motivasjon i faget. Lærer-elev-relasjoner har stor betydning for ... -
Relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er relasjoners innflytelse på barns utvikling av emosjonell selvregulering. Et av målene ved denne oppgaven er å danne en litterær oversikt over de siste ti års forskning og teorier omkring ... -
Relasjonsarbeid og arbeid med sosial kompetanse i et inkluderende fellesskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det overordnede formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse for relasjonsarbeid og inkludering av elever som faller utenfor læringsfellesskapet. Fokuset har vært på elever som viser utfordrende atferd og ... -
Relasjonsbygging for reaktivt aggressive elever – hva kan læreren bidra med?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-01)Sammendrag: Gode jevnaldrende vennskap er viktige for at elevene skal utvikle seg sosialt og emosjonelt. Likevel kan man gjennom aggresjonsteori se at de reaktivt aggressive elevene ofte har færre venner enn medelevene. ... -
Relasjonsbygging til elever med atferdsvansker: En fenomenologisk studie av pedagogers refleksjon og praktiske tilnærming til relasjonsbygging.
(Master thesis, 2015-06-15)Bakgrunnen for denne studien var et ønske om å sette et søkelys på hvordan pedagoger i praksisfeltet bygger relasjoner til elever med atferdsvansker. Formålet med dette var å få innsikt og en bedre forståelse av det daglige ... -
Relationship between problem solving and motivation in mathematics: A qualitative study on how problem solving influences pupils' motivation in mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)The school’s youth is our future. Therefore, it is important that school encourages the pupils to use their full potential. To do this, teachers need to make their pupils like to be at school, and to see schoolwork as ... -
Representations of cultural diversity in Norwegian English as a Foreign Language textbooks for primary school
(Master thesis, 2022)The thesis presents an investigation of visual and textual representations of non-Western people in four Norwegian English Foreign Language (EFL) textbooks produced for 5th grade. In response to the increased communication ... -
Researching classroom processes of inclusion and exclusion
(Journal article; Peer reviewed, 2005-04)The aim of this paper is to discuss processes of inclusion and exclusion in compulsory classrooms where both Norwegian and Norwegian Sign Language (NSL) are used. The Norwegian Education Act 1998, section 2–6, gives deaf ... -
Resettlement of Bhutanese refugees: a misery or solution, a case study of Bhutanese refugees from Rogaland and Alta
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Being a refugee from a different culture, tradition and religion, Bhutanese refugees face difficulties in adjusting to a new country and a new environment. The objective of this research was to explore the conditions and ... -
The Role of Perceived Competence in Determining Teacher Support in Upper Secondary School Physical Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Physical education remains one of the most liked school subjects, irrespective of grade level or geography. Nevertheless, sections of the student body dislike the subject immensely and even more think it should be organized ... -
The Role of Physical Activity in Opioid Substitution Therapy: A Systematic Review of Interventional and Observational Studies
(Journal article; Peer reviewed, 2022-07-12)Background: Use of physical activity in the treatment and follow-up of people receiving opioid substitution therapy is an understudied area of research. Therefore, the objective of this systematic review was to synthesize ... -
Rollen til Felles Mentale Modeller i eSport
(Bachelor thesis, 2022)Kvalitativt studium på felles mentale modeller i eSport. Utforskes hvilken grad det utnyttes og hvordan det er anvendelig i profesjonell gaming. Utforskes ved hjelp av observasjon og intervju. -
Rom, material og makt - vilkår for barns deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er barnehagerommet og hvordan rom, material og makt skaper vilkår for barns deltakelse. Jeg ønsket å belyse problemstillingen: «Hvordan skaper barnehagerommet vilkår for barns ... -
Rusmisbruk i videregående skole: En undersøkelse av læreres erfaringer med elevers rusmisbruk i videregående opplæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Lærere i videregående skole kan både forebygge, identifisere og rette tiltak mot rusmisbruk. Denne studien undersøker læreres opplevelser og erfaringer med elevers rusmisbruk. Q-metodikk ble anvendt for dette formålet, og ... -
Russ og helsesykepleiers erfaring med angst i russetiden
(Master thesis, 2024)Russetiden, som bør være inkluderende og minnerik, har de siste årene utviklet seg til å bli en tid preget av ekskludering og materialistisk press. Flere utestenges på bakgrunn av utseende, personlighet og økonomiske evner. ... -
Russejenter, utenforskap og læring i skolen
(Master thesis, 2024)Russetiden er en spennende og underholdende periode for mange, men flere avgangselever som er jenter rapporterer om betydelig skolerelatert stress, redusert lærerstøtte og en svakere tilhørighetsfølelse til skolen. Formålet ... -
Sakkyndighet med mål og mening: En analyse av sakkyndighetens institusjonaliserte kjennetegn; et grunnlag for refleksjon og endring
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)Denne avhandlingen utforsker den norske PP-tjenestens institusjonaliserte sakkyndighetskunnskap. Sakkyndighetskunnskap er definert som den sosialt konstruerte kunnskapen som kommunale pedagogisk-psykologiske tjenester ... -
Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å utvikle språk er noko av det viktigaste som skjer i eit barn sitt liv. Språket gir identitet og tilhøyring, samtidig som barnet lærer å forstå seg sjølv og omverda gjennom språket. Dette er avgjerande for barn si vidare ... -
Samarbeid mellom barnehage, skole og skolefritidsordning for en trygg og god overgang. -en studie om ansattes beskrivelser av samarbeidet mellom barnehage, skole og skolefritidsordning for å legge til rette for en trygg og god overgang for barn med utfordrende atferd.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven belyser hvordan ansatte i barnehager, skoler og skolefritidsordninger beskriver samarbeidet om overgangen mellom disse institusjonene for barn med utfordrende atferd. Overgangen fra barnehage ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-10)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk ...