Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1387-1406 of 1444
-
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ... -
Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet.
(Master thesis, 2015-06-10)Hensikten med denne studien var å utforske kjønnsforskjeller ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er internasjonalt anerkjent at vokabular er en viktig predikator for ... -
Vokabularundervisning - quick and dirty
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Barn begynner på skolen med store variasjoner i vokabularstørrelse. Vokabular spiller en viktig rolle i lesing og elevenes akademiske suksess. Samfunnets krav til literacy øker, og elevenes vokabularstørrelse er en begrensende ... -
Vold i ungdomslitteratur Å utvikle empati og etisk refleksjon gjennom arbeid med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan vold blir fremstilt i to valgte ungdomsromaner, og hvordan disse romanene kan anvendes i klasserommet som utgangspunkt i ulike didaktiske tilnærminger med ... -
Vurdering av innsats i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsatsbegrepet har hatt et ambivalent forhold til vurderingspraksisen i kroppsøving. Innsats har vært en del av vurderingen i tidligere læreplaner (Reform 94 og Læreplanverket av 1997). Det har også blitt fjernet ... -
Vurdering av ordforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ... -
Vurdering for læring - fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hensikten med denne masteroppgaven er å utforske hvordan kroppsøvingslærere opplever at vurdering for læring kan støtte elevenes motivasjon. Studier viser at vurderingspraksisen til lærere kan være avgjørende ... -
Vurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-15)Denne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra ... -
Vurdering i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)I kunnskapsløftet 2020 blir det lagt vekt på at elevene skal få muligheten til å arbeide med problemløsning og utforskning. Et tenkende klasserom er en metode hvor en får gjøre akkurat dette. I denne studien har det blitt ... -
Vurdering i kroppsøving etter innføring av LK20
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserer vurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt med innføring av den nye læreplanen. Synet på ... -
Vurdering i kroppsøving- fra et elevperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap profil idrett, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur viser seg å være mangelfull i Norge. Spesielt gjelder ... -
Vurderinger på topptur - Et innblikk i risiko og beslutningstaking på topptur
(Bachelor thesis, 2021)Topptur har utviklet seg til å bli en populær friluftsaktivitet. Denne oppgaven har tatt for seg hva som ligger bak prosessen for beslutningstaking i forhold til sikkerhet og risiko for erfarne og uerfarne toppturutøvere. ... -
Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, ... -
Waist circumference thresholds and cardiorespiratory fitness
(Journal article; Peer reviewed, 2017-04)Purpose This study's purpose was to examine whether established risk categories of waist circumference (WC)—normal, high risk, and very high health risk—reflected significant differences in cardiorespiratory fitness (CRF) ... -
Welfare and migration: Transitions into and out of welfare benefits receipt among Polish migrant workers in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Aiming at filling the void of knowledge on the micro foundations of immigrants’ interactions with the host country’s welfare, this dissertation discusses the dynamic model of work-welfare transitions. It explains how ... -
What are skills? Some fundamental reflections
(Journal article; Peer reviewed, 2011)When the concept of ‘skill’ is used in reading and writing research or more generally in linguis-tic research, it is rarely made the subject of detailed and precise definitions or reflections. The present article is a ... -
What Characterizes Nordic Research on Initial Teacher Education: A Systematic Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The main objective of this systematic scoping review is to shed light on ITE research in the Nordic countries during the past decade. The review includes 830 studies, following established procedures. Based on our analyses ... -
What happens if …? Uncertainty in games and climate change education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Uncertainty complicates the issue of climate change. Climate change education should therefore help students to address uncertainty. The question, then, is how to educate students about that which is ‘in the dark’. Here, ...