Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1435-1445 of 1445
-
Å skrive med stemmen – En undersøkelse av tekstproduksjonen til elever med dysleksi når de bruker tale til tekst
(Master thesis, 2022)Elever med dysleksi har vansker med å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Når det gjelder skriving gir dysleksi seg til kjenne gjennom store rettskrivingsvansker. Ifølge The Simple View of Writing ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ... -
Å undervise engelsk grammatikk til norske elever gjennom fysisk aktive læringsmetoder
(Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å lære engelsk grammatikk gjennom fysisk aktiv lærings (FAL) metoder i det norske klasserom. Mer spesifikt fokuserer studien på om FAL-metoden er en effektiv metode å bruke når elever skal lære ... -
Å utfordre det eksisterende -en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis
(Master thesis, 2021)Temaet for masterstudien er en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis. Studiens hensikt er å få innsikt i ledelsens begrunnelser for organiseringen av utviklingsarbeidet, hvordan ledelse blir utøvd i ... -
Å utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for alle
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med ... -
Å være en arbeidende kvinne i et mannsdominert samfunn - Øglændkvinnenes arbeidshistorie.
(Master thesis, 2022)I denne forskningsoppgaven skal jeg rette lyset mot kvinnens usynlige arbeidshistorie. Mennene har lenge hatt den dominerende rollen i samfunnet til tross for kvinnenes harde innsats i både hjemmet og på arbeidsplassen. ... -
Å være minoritetsspråklige foreldre i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I denne studien anses barnehagen som første trappetrinn til det norske utdanningssystemet. Barnehagen er en inkluderingsarena, og for mange minoritetsspråklige foreldre og barn deres første møte med det norske samfunnet. ... -
Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
(Chapter, 2022)Kapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opplæring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skolegang, noe ... -
Åtte barnehagelærere sine erfaringer med gruppeledelse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven er gruppeledelse i barnehagen, forstått som pedagogers ledelse av barnegruppen i den daglige praksis i barnehagen. Målet med studien er å undersøke barnehagelæreres opplevelse av og erfaring ... -
Økonomien i landbruket i Trøndelag. Utviklingstrekk 2000– 2009. Tabellsamling 2005–2009
(Notat (Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning : trykt utg.);, Research report, 2011)«Driftsgranskinger i jord- og skogbruk» er en årlig regnskapsundersøkelse, der det på landsbasis er med omlag 850 gardsregnskap hvert år. Trøndelag har de siste årene vært representert med 130 bruk. I tillegg til ...