Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 150-169 av 1267
-
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
«Det er mange som har behov for andre måter å løse ting på» - Å gi rom for elevers deltakelse i vurderingspraksis på ungdomstrinnet. En analyse av læreres fortellinger
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hva lærere forteller om sine erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet, og hvordan disse erfaringene kan forstås. Studiens formål har vært å utvikle kunnskap om hvordan lærernes stemmer ... -
«Det er urettferdig å vurdere elefanter og apekatter ut fra hvor gode de er til å klatre i trær». En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres vurderingspraksis ved ungdomsskoler i Stavanger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Resultater fra tidligere forskning viser at ulik vurderingspraksis mellom lærere er en utfordring i kroppsøvingsfaget. Lærere vektlegger mer eller mindre innsats, deltakelse og oppmøte. Kravene for målbare standarder som ... -
"Det hjelper å ha noen i ryggen" Høyt, ufrivillig fravær i skolen: en kvalitativ undersøkelse av elevers, foreldres og lærernes opplevelser med ivaretakelse av elevens faglige og sosiale deltakelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan elever med høyt, ufrivillig fravær og deres foreldre, samt lærerne opplever ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen. Høyt, ufrivillig ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
Det komplekse arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøkte hva som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Undersøkelsen er inspirert av nyere forskning som baserer ... -
Det komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende ... -
Det komplekse undervisningsarbeidet med å lede matematiske samtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Det dialogiske perspektivet har fått et stadig større fokus innenfor forskning på kommunikasjonen i klasserommet. Dette perspektivet hører til i den sosiokulturelle læringsteorien, hvor læring skjer i samhandling med andre ... -
Det usikre lærerarbeidet i en skole for alle. Nyutdannede læreres arbeid med- og forståelse av inkludering.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven handler om nyutdannede lærere sitt møte med det inkluderende klasserommet. Studien har som formål å skaffe innsikt om hvordan nye lærere i skolen arbeider med- og forstår inkludering. Oppgaven er ... -
Det utematiserte kjønnet : en analyse av spesialpedagogikkens heteronormative forutsetninger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)Kjønn gjennomsyrer vår hverdag, og preger alle våre møter med andre, i form av fordommer og forventninger, måter vi omgås på, måter vi snakker til hverandre på. Kjønn har betydning sosialt, kulturelt, økonomisk og politisk. ... -
”Det var en glimrende feil!” - implikasjoner fra feilmønstre i oppstilte og uoppstilte regneoppgaver fra Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Studien hadde fokus på indikasjoner feilmønster i oppstilte og ikke oppstilte regneoppgaver gir. Datamaterialet besto av 440 elevers Kartleggingsprøve i regning for 2. trinn, i Stavanger kommune. En sammenligning ble gjort ... -
"Det verste var å finne argumentene ..." En studie om argumenterende skriving og elevmedvirkning i utarbeidelse av kvalitetskriterier på 7. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-29)Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke 7. trinnselevers argumenterende skriving i norskfaget, i en kontekst der de var involvert i utarbeidelsen av kriterier for kvalitet. Problemstillingen jeg ... -
Dette har vi ventet på så lenge : multiboka en lærebok for elever med spesifikke språkvansker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tematikken i denne masteroppgaven er todelt. Her belyses læring ved hjelp av multimedia, samtidig som det blir gjort rede for spesifikke språkvansker (SSV) og hvilke utfordringer dette innebærer for læring. Målet har vært ... -
Developing multiple perspectives with EFL learners through facilitated dialogue about images
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article reports on a case study investigating how Norwegian upper secondary EFL learners develop multiple perspectives in facilitated dialogue about images before and after being familiarized with critical visual ... -
Development of motor-life-skills: variations in children at risk for motor difficulties from the toddler age to preschool age
(Journal article; Peer reviewed, 2017-03)This article explores variations in development of everyday motor-life-skills in 661 children (329 girls and 332 boys) in Norwegian kindergartens of ages 2:9 (T1) and 4:9 (T2) years:months. The particular focus is on ... -
The Development of Pre-Service Teachers’ Understanding of the Knowledge Necessary to Teach Mathematics: A Case Study in Malawi
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)Globally, progress in education has been made in recent years to promote learning opportunities for all. However, significant gaps remain in lowincome countries. In Malawi, a developing country where the educational system ... -
Development of verbal creativity by bilingual and English as foreign language learners in kindergarten to 8th grade schools
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bilingualism has long been within the scope of creativity studies that investigate creativity and problem solving. This study aims to explore the possible effect of bilingualism on the verbal creativity of English language ... -
Dialogiske tilbakemeldingers betydning på underveisvurdering og læring: En studie av lærer-elev dialogen fra to klasser i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler dialogiske tilbakemeldingers effekt på underveisvurdering, og hvordan dette kan bidra til å påvirke elevers læring. Dette er selve kjernen i vurdering for læring. Jeg har gjennomført en ... -
Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper is the first in a series of three studies that explore the pedagogy used in the Norwegian and Russian early childhood settings by examining texts that are part of the syllabus in two early childhood teacher ... -
Dialogue and defamiliarization: The conceptual framing of an intervention for challenging readers and improving the quality of literature discussions
(Peer reviewed; Journal article, 2023)To lead discussions about complex literary texts in a classroom of teenagers is no doubt a challenging task for many teachers. It is therefore meaningful to explore how teachers’ management of literature discussions can ...