Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 304-323 av 1266
-
Er det kjønnsforskjeller i motivasjon og treningsbelastning hos fotballspillere på landslagsskolen?
(Bachelor thesis, 2023)Norsk fotball er i rivende utvikling og produserer toppidrettsutøvere i verdenstoppen. Grunnen til dette er at de har trent godt i mange år med kyndige veiledere, og spilt sammen med andre motiverte medspillere i Norges ... -
Er det kjønnsforskjeller i sosiale ferdigheter, selvregulering og akademiske ferdigheter blant norske barn i barnehage og første klasse?
(Master thesis, 2014-05-14)I denne oppgaven har jeg sett på kjønnsforskjeller hos barn innen sosiale ferdigheter, selvregulering og akademiske ferdigheter. Oppgaven har en kvantitativ tilnærming, og baserer seg på data fra et prosjekt som ble ... -
Er dette dine ord? En analyse av "Ordbanken og trekantsamarbeidet"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)En oppgave om metoden "Ordbanken og trekantsamarbeidet". Metoden er utviklet med tanke på flerspråklige elever i den norske skolen. "Ordbanken" brukes i den tospråklige opplæringen, særskilt norskopplæring og i et fag i ... -
Erfarne læreres arbeid med elever som viser reaktiv aggressiv atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Denne studiens formål er å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan møte elever som viser reaktiv aggressiv atferd, på en forebyggende og dempende måte. Ved å intervjue lærere i spesialskoler som til daglig jobber med denne ... -
Et idrettspsykologisk perspektiv på Idrettsskader hos elever ved toppidrettslinjen i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse/analyse av individets opplevelse av rehabiliteringen fra organisasjon, og individ perspektiv.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Internasjonale og nasjonale undersøkelser kan vise til høy skadestatistikk blant toppidrettsutøvere. Når en utøver blir skadet blir den henvist og ivaretatt av et støtteapparat bestående av leger, ... -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Et kunnskapsfelt i bevegelse. Sosial utvikling og autismespekterforstyrrelser.
(Master thesis, 2021)Elever med autismespekterforstyrrelser har til felles at de strever med sosialt samspill, kommunikasjon og etablering/vedlikehold av relasjoner. I forhold til de sosiale målene i skolen vil elever innenfor autismespekteret ... -
Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema ... -
Et langt liv med styrketrening
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk ... -
Et rotterace gjennom nåløyet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Seleksjonsprosessen er et tema med kompleksitet, som tar for seg en rekke begreper. Oppgavens formål var å få innblikk i spillernes oppfatning av seleksjonsprosessen. Problemstillingene er spisset inn på ... -
Evaluating a motivational and psycho-educational self-help intervention for athletes with mild eating disorder symptoms: A mixed methods feasibility study
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Objective The primary aim was to assess the feasibility of undertaking a study evaluating the novel Motivational and Psycho-Educational Self-Help Programme for Athletes with Mild Eating Disorder Symptoms (MOPED-A). A ... -
Evaluating an Online Professional Learning Community as a Context for Professional Development in Classroom-based Research
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines how an online training into teacher research has been evaluated in relation to the three main elements of the community of inquiry framework (CoI): teaching, social, and cognitive presences. We held ... -
Examining the Interplay between English Language Teachers’ Mindset and Researcher Self-Efficacy Beliefs in the Use of Action Research
(Journal article, 2022)Action research offers teachers an empowering and transformative experience of professional engagement. Teachers engaging in action research are argued to develop their inquiry skills and to adopt a growth mindset in ... -
An exploration of how mathematics teacher educators invite pre-service teachers to participate in lessons about the teaching of number concepts and operations in early years.
(Chapter, 2022)This study explores the nature of pre-service teachers participation in their lessons on how to teach number concepts and operations to learners in early years of primary school. The paper is part of a qualitative case ... -
Exploring Cognitive Opportunities to Learn Provided to Students by Grade 11 Malawian Mathematics Textbooks.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)This study explores the cognitive opportunities to learn mathematics provided by grade 11 Malawian mathematics textbooks through the topic of quadratic equations. Four textbooks which were approved by the Ministry of ... -
Exploring opportunities to learn mathematics in practice-based teacher education : a Norwegian case study
(Chapter, 2021)This study critically examines the opportunities a group of prospective teachers—participating in learning cycles of enactment and investigation as part of their teacher education—has for developing their mathematical ... -
EXPLORING TEACHERS’ IMPLEMENTATION OF MENTAL MATHEMATICS IN PRIMARY SCHOOLS IN MALAWI.
(Master thesis, 2023)The purpose of this study was to explore the teaching of mental mathematics in Malawi's lower primary schools. The Malawi government has included mental mathematics in the National Numeracy Program (NNP) curriculum for ... -
Exploring the Pedagogical Potential of Contemporary Fantasy Literature for Promoting Critical Literacy in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)This master’s thesis analyzes and discusses the potential of three contemporary fantasy novels, Children of Blood and Bone (2018), Skin of the Sea (2021), and Nevermoor (2017), for promoting critical literacy through the ... -
The Factorial Validity of the Norwegian Version of the Multicomponent Training Distress Scale (MTDS-N)
(Peer reviewed; Journal article, 2020-10)Background: Athlete self-report measures (ASRM) are methods of athlete monitoring, which have gained considerable popularity in recent years. The Multicomponent Training Distress Scale (MTDS), consisting of 22 items, is a ... -
Fagfornyelsen – fra ideologi til kroppsøvingspraksis
(Master thesis, 2021)Læreplaner er en spennende, og ikke minst en viktig del, av skolehverdagen for både lærere og elever. I august 2020 ble fagfornyelsen innført i den norske skolen, etter en lengre planleggings-, forberedelses- og ...