Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 320-339 of 1450
-
En undersøkelse av en lærers bruk av visuelle mediatorer i den matematiske diskursen for å realisere volumobjektet.
(Master thesis, 2021)Muligheter for læring er en forutsetning for elevers læring. Gjennom Sfards kommognitive rammeverk er det lagt til rette for å studere den observerbare matematiske diskursen i klasserommet. Man kan studere hvilke muligheter ... -
En undersøkelse av grad av symptomer på spiseforstyrrelser og opplevd klinisk svekkelse i hverdagen blant mannlige og kvinnelige spillere i norsk fotball
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Det er få studier som har undersøkt spiseforstyrrelser blant fotballspillere og frem til nå ingen som har undersøkt spiseforstyrrelsers effekt på opplevd klinisk svekkelse blant denne gruppen. Dette er ... -
En undersøkelse av læreres erfaring med elever i ungdomsskolen som opplever angst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-19)Tema i denne oppgaven er lærernes erfaring og opplevelser med elever med angst i ungdomskolen. Hovedfokuset er på lærernes erfaring med elever med angst og hvordan de selv vil beskrive sin rolle i forhold til denne elevgruppa. ... -
En undersøkelse av nordmenns erfaringer fra Norge på langs
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven undersøker nordmenns erfaringer fra Norge på langs gjennom «adventurous learning», en tilnærming til læring. Studien er basert på intervjuer av tre deltakere, hvor de fikk dele sine tanker om hvilke ... -
En ungdomsskolelærers bruk av digitale verktøy og kunnskaper i undervisning av funksjoner i matematikk
(Master thesis, 2023)Digital teknologi er noe som har utviklet seg gjennom årene. Bruken av spesifikke digitale verktøyer er noe som har blitt mer sentral til sammenligning med for flere tiår siden. Utdanningsdirektoratet (2020) indikerer også ... -
En valideringsstudie av observasjonsinstrumentet ISTOF i norsk kontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med denne eksplorerende studien var å undersøke validiteten av observasjonsinstrumentet The International System for Teacher Observation and Feedback (ISTOF). Dette ettersom det er behov for systematiske ... -
Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article elaborates on opportunities and challenges related to implementing critical visual literacy (CVL) in English as a foreign language (EFL) classrooms in Norwegian secondary schools as an approach to preparing ... -
Endring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Studiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med ... -
Endringer i aktivitetsnivå og fysisk form blant deltakere på Helsehusets løpekurs
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formål: I samfunnet vi lever i er det viktig å holde seg i fysisk aktivitet, da de fleste ikke er i fysisk arbeid på jobb. Løpekuret til Helsehuset er et tiltak som skal introdusere løping til deltakerne så de ... -
Endringsledelse i barnehagen - erfaringer med "Være Sammen" programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Tema for mitt prosjekt er endringsledelse i barnehagen. Formålet er å se hva det er ved ledelse som oppleves å fremme eller hemme implementering av programmet “Være Sammen”. Jeg tar utgangspunkt i teori som behandler ... -
Engasjement i matematikk hos sjetteklassinger i undervisningen: En analyse av lærerens tilretteleggelse for engasjement i matematiske samtaler.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne kvalitative case-studien var formålet å se på hva en matematikklærer kan gjøre for å engasjere elever i matematiske samtaler i matematikkundervisningen. Problemstillingen oppgaven har forsøkt å besvare lyder som ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Engasjerende og eksperimenterende skriving i begynneropplæringen. Utprøving av et forskningsbasert undervisningsopplegg.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om engasjerende begynneropplæring i norsk kontekst. Jeg har konstruert, implementert og evaluert et teori- og forskningsbasert undervisningsopplegg for skriveopplæring for ... -
Entailments of questions and questioning practices in ambitious mathematics teaching
(Chapter, 2022)The work of teaching mathematics is complex and involves numerous problems and challenges for teachers to handle. Questioning is a slice of mathematics teaching that is both common and challenging. In this paper, we use ... -
«Er alle einige i det?» Konsensus og mangfald i ein klasseromssamtale om ein kontroversiell tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06) -
Er det en sammenheng mellom objektiv og subjektiv tilbakemelding ved løftehastighet i knebøy?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Trening og fysisk aktivitet er noe alle trenger. Etter hvert som treningsmengden, intensiteten og belastningen blir større øker også behovet for regulering og periodisering. Her kommer ulike treningsverktøy ... -
Er det en sammenheng mellom spill på aldersbestemte landslag (13-21 år) og suksess på seniornivå i herrefotball i Europa?
(Bachelor thesis, 2023)I Norge er det over 370 000 registrerte unge og voksne fotballspillere, spredt over 818 klubber (NFF, 2017). Mange unge, ivrige spillere har ambisjoner om å nå et profesjonelt nivå (Williams & Reilly, 2000). Å bli valgt ... -
Er det en sammenheng mellom symptomer på muskeldysmorfi og ulovlige prestasjonsfremmende midler blant menn som trener styrketrening?
(Bachelor thesis, 2022)Hensikt: Det er begrenset med forskning på muskeldysmorfi i den norske populasjonen, til tross for en økende forekomst internasjonalt. Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom symptomer på muskeldysmorfi, ... -
Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. klasse der foreldre har rapportert bekymring for barns språk ved skolestart?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å få kunnskap i sammenhengen mellom barns språk og leseferdigheter. For å undersøke dette ble det valgt problemstillingen: «Er det forskjell i barns leseferdigheter på nasjonale prøver i 5. ... -
Er det kjønnsforskjeller i motivasjon og treningsbelastning hos fotballspillere på landslagsskolen?
(Bachelor thesis, 2023)Norsk fotball er i rivende utvikling og produserer toppidrettsutøvere i verdenstoppen. Grunnen til dette er at de har trent godt i mange år med kyndige veiledere, og spilt sammen med andre motiverte medspillere i Norges ...