Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 340-359 av 1267
-
...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og...
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
(Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse ... -
Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ... -
Forebygging og mestring av skolerelatert stress. Elever i videregående skoles erfaringer.
(Master thesis, 2022)Ettersom stadig flere unge rapporterer at de opplever skolen som primærkilde til negative stressrelaterte problemer, er det følgelig grunn til å ta utviklingen på alvor og sette inn virksomme mottiltak. Formålet med denne ... -
Forekomsten av ortoreksi på et tilfeldig treningssenter
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Begrepet «orthorexia nervosa» ble først introdusert i 1997 av Steven Bratman. Han definerer ortoreksi som «en usunn besettelse av å spise sunn mat». For en person med ortoreksi er kvaliteten på maten viktigere ... -
Forekomsten av, forskjeller og sammenhenger mellom skadeforebyggende trening og korsryggproblemer blant et utvalg golfspillere
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Golf er en populær idrett med mange helsefordeler, men golfspillere risikerer skader (Gosheger et al., 2017; Murray et al., 2020). Korsryggproblemer er den primære sportsrelaterte skaden i golf, uavhengig nivå ... -
Foreldres erfaringer fra samarbeid med skolen - En kvalitativ studie av erfaringer til foreldre som har barn med NF1 (Nevrofibromatose type 1)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Studien omhandler foreldrenes erfaringer fra samarbeid med skolen. Bakgrunnen for studien er erfaringer som spesialpedagog i skolen og samarbeid med foreldre. I forhold til dette ønsket jeg å se på hvilke erfaringer foreldre ... -
Foreldresamarbeid i barnehagen – seks pedagogers perspektiv på vanskelige foreldresamarbeid
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Gjennom seks pedagoger fra ulike barnehager sitt perspektiv, har målet med dette kvalitative studieprosjektet vært å få innsikt i fenomenet vanskelige foreldresamarbeid i barnehagen. Det er tatt i bruk følgende forskningsspørsmål: ... -
Foreldresamarbeid og jentemobbing : hvilke faktorer har betydning for foreldresamarbeidet ved jentemobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med mastergradsprosjektet er å belyse hvilke faktorer som kan fremme et positivt samarbeid mellom hjem og skole ved jentemobbing. Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet (2006) har lagt sterke føringer for ... -
Foreldresamarbeid ved samlivsbrudd : en kvalitativ studie av tre foreldres opplevelse av samarbeidet ved samlivsbrudd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Målet med dette studiet var å utforske skilte og separerte foreldres erfaringer med barnehagens arbeid i tiden rundt et samlivsbrudd. Sentrale spørsmål var hvordan foreldrene opplevde samarbeidet med barnehagen i denne ... -
Foreldresamarbeidets kvalitet - betydningsfullt for utviklingen til barnehagebarn i utfordringer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Målet med dette kvalitative prosjektet har vært å oppnå bedre innsikt i, og forståelse av, hvordan kvaliteten på barnehagens foreldresamarbeid kan påvirke utviklingen til barn i utfordringer. Gjennom intervjuer med åtte ... -
Forfatterne i klasserommet. Tilpasset opplæring for ungdomsskoleelever med stort skrivetalent
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne oppgaven spør jeg hva som skal til for at høytpresterende elever kan utvikle seg som skrivere. Jeg har benyttet relevant teori, tidligere forskning og egen empiri for å forsøke å finne ut av hvordan de elevene som ... -
Forholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)Studiens hensikt var å undersøke forholdet mellom elevers tilhørighet i kroppsøvingstimene, deres opplevelse av motivasjonsklimaet i faget og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang, samt ... -
Formative Assessment in Physical Education: An analysis of teaching and mentoring in preservice training practice
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates the prevalence and quality of formative assessment in Physical Education pre-service teachers’ (PSTs’) teaching lessons. Moreover, we draw attention to how mentor teachers emphasise formative ... -
Forskjellen i avstand mellom sentrale forsvarsspillere etter balltap og motstanders scoringssjanse
(Master thesis, 2023)Sammendrag Mål: Målet med denne studien var å undersøke om avstanden mellom sentrale forsvarsspillere kort tid etter at et lag har mistet ballbesittelse, var forskjellig når laget slapp til en målsjanse fra motstander ... -
«Forskjellen mellom norske og internasjonale deltagere sin selv-rapporterte self-efficacy score før og etter en friluftslivstur på vinteren, og sammenhengen mellom menn og kvinners selv-rapporterte self-efficacy score»
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Etter en lang periode med restriksjoner under COVID-19 pandemien, hadde befolkningen en depresjonsrate på 11% til 28% (Renaud-Charest, O. et al., 2021). Tidligere studier har funnet at friluftsliv har en positiv ... -
Forskjeller i grad av kroppsbekymring mellom unge kvinner og menn som trener, og sammenhengen mellom kroppsbekymring, trening og kroppsmasseindeks.
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsbekymring er de negative tankene og følelsene en har om egen kropp og utseende (Grogan, 1999). Kroppsbekymring har blitt sett på som et utelukkende kvinnelig fenomen, og det har ikke blitt undersøkt like ...