Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 380-399 of 1444
-
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Folkehallene: En arena for alle? Betydningen av sosioøkonomisk status og sosialtilhørighet for deltakelse i fritidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Selv om mange barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, er det fortsatt mange som ikke gjør det. Eksperter har etterspurt forskning om effektive inkluderingstiltak som reduserer barrierer for deltakelse for alle ... -
Folkehelse og livsmestring i danningsfaget norsk
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet studerer sammenhengen mellom danning og folkehelse og livsmestring i norskfaget. Det tverrfaglige tema kom som et nytt område i Fagfornyelsen. Temaet er en sentral del av skolens dannings- og ... -
"For å sette det litt på spissen... det går seg ikke til" Læreres erfaringer med tilrettelegging for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)I denne masteroppgaven presenteres en intervjustudie der fire lærere fra to skoler har tatt del i studien gjennom halvstrukturerte intervju. De fire lærerne har formidlet sine erfaringer rundt å tilrettelegge for elever ... -
...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og...
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
(Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ... -
Forebygging av kroppspress gjennom kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunn Formålet med denne oppgaven er å undersøke om kroppsøving kan forebygge opplevelse av kroppspress hos elever på ungdomsskolen. Kroppsøving er en arena der kroppen står sentralt, der elevene skal både lære, om, ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse ... -
Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon. ... -
Forebygging og mestring av skolerelatert stress. Elever i videregående skoles erfaringer.
(Master thesis, 2022)Ettersom stadig flere unge rapporterer at de opplever skolen som primærkilde til negative stressrelaterte problemer, er det følgelig grunn til å ta utviklingen på alvor og sette inn virksomme mottiltak. Formålet med denne ... -
Forekomsten av ortoreksi på et tilfeldig treningssenter
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Begrepet «orthorexia nervosa» ble først introdusert i 1997 av Steven Bratman. Han definerer ortoreksi som «en usunn besettelse av å spise sunn mat». For en person med ortoreksi er kvaliteten på maten viktigere ... -
Forekomsten av symptomer på spiseforstyrrelser blant norske konkurrerende styrkeløftere: En studie av kjønnsforskjeller og konkurranseerfaring
(Bachelor thesis, 2024)Bakgrunn: Spiseforstyrrelser utgjør en alvorlig trussel mot den mentale helsen. Tidligere forskning antyder en høyere sårbarhet blant idrettsutøvere, spesielt i idretter hvor vekt spiller en sentral rolle i konkurransepr ... -
Forekomsten av, forskjeller og sammenhenger mellom skadeforebyggende trening og korsryggproblemer blant et utvalg golfspillere
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Golf er en populær idrett med mange helsefordeler, men golfspillere risikerer skader (Gosheger et al., 2017; Murray et al., 2020). Korsryggproblemer er den primære sportsrelaterte skaden i golf, uavhengig nivå ... -
Foreldres erfaringer fra samarbeid med skolen - En kvalitativ studie av erfaringer til foreldre som har barn med NF1 (Nevrofibromatose type 1)
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Studien omhandler foreldrenes erfaringer fra samarbeid med skolen. Bakgrunnen for studien er erfaringer som spesialpedagog i skolen og samarbeid med foreldre. I forhold til dette ønsket jeg å se på hvilke erfaringer foreldre ... -
Foreldresamarbeid i barnehagen – seks pedagogers perspektiv på vanskelige foreldresamarbeid
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Gjennom seks pedagoger fra ulike barnehager sitt perspektiv, har målet med dette kvalitative studieprosjektet vært å få innsikt i fenomenet vanskelige foreldresamarbeid i barnehagen. Det er tatt i bruk følgende forskningsspørsmål: ... -
Foreldresamarbeid og jentemobbing : hvilke faktorer har betydning for foreldresamarbeidet ved jentemobbing?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med mastergradsprosjektet er å belyse hvilke faktorer som kan fremme et positivt samarbeid mellom hjem og skole ved jentemobbing. Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet (2006) har lagt sterke føringer for ... -
Foreldresamarbeid ved samlivsbrudd : en kvalitativ studie av tre foreldres opplevelse av samarbeidet ved samlivsbrudd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Målet med dette studiet var å utforske skilte og separerte foreldres erfaringer med barnehagens arbeid i tiden rundt et samlivsbrudd. Sentrale spørsmål var hvordan foreldrene opplevde samarbeidet med barnehagen i denne ... -
Foreldresamarbeid ved vold i skolen: en undersøkelse av lærernes erfaringer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke og frambringe kunnskap om lærerne sine erfaringer med foreldresamarbeid i sammenheng med voldshendelser i elev-elev relasjon i småskolen. Oppgavens tosidige tematikk ...