Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 435-454 av 1267
-
Hva er sentrale utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen. Det autoritative perspektivet er kort fortalt pedagogen som både opptrer støttende i relasjoner til barn, ... -
"Hva gjør vi nå da?": En lærers bruk og oppfølging av spørsmål for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2022)I utdanningssystemet er undervisning den ene prosessen som er designet for å spesifikt legge til rette for elevers læring og utvikling. Flere forskere viser til matematiske helklassesamtaler som en avgjørende faktor for ... -
Hva gjøres i praksis for tidlig intervensjon i forhold til reaktiv aggresjon i barnehagen? Et individ - og systemperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan fire pedagogiske ledere fra fire forskjellige barnehager legger til rette for tidlig intervensjon i forhold til reaktivt aggresjon i barnehagen, både på et individ og ... -
Hva kan elevene når de begynner på skolen? – Variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter ved skolestart, og lærernes forutsetninger for å møte denne variasjonen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-09)Formålet med studien har vært å undersøke variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter når de begynner på skolen, og diskutere konsekvensene for en tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving. I tillegg ... -
Hva kan være årsaken til at noen som har blitt mobbet også utsetter andre for mobbing og hvilken oppfølging etter mobbing trenger disse elevene?
(Master thesis, 2022)Denne studien har tatt for seg temaet mobbing. Problemstillingen lyder som følger: Hva er årsakene til at noen som blir utsatt for mobbing også mobber andre? Hvordan følge opp disse elevene etter at mobbingen er stoppet ... -
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren?
(Master thesis, 2022)Engasjerte lesere er mer utholdende i lesing, de legger ned mer innsats og utvikler dermed sine ferdigheter i større grad enn medelevene (Guthrie & Wigfield, 2000). Engasjement kan særlig styrkes gjennom å gi elevene ... -
Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. ... -
Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ... -
Hva påvirker elevers valg av skriveoppgaver i norskfaget på 10. trinn? En kvantitativ studie i endring av elevers skrivepreferanser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hva slags type tekster elever på 10. trinn foretrekker å skrive og finne ut hva som påvirker valg av skriveoppgave. Jeg ønsket å finne ut om det var andre faktorer enn ... -
Hva påvirker fjellvandring? Refleksjon på motivasjon, risikopersepsjon, og bærekraftig fjellvandring – En komparativ studie mellom fjellvandringsmiljø i Norge og Spania
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøkte motivene, risikooppfatningen og oppfatningen av bærekraft til turgåere ved to forskjellige destinasjoner for fjellvandring: Lysefjorden i Norge og 7 pobles (de syv landsbyer) i Spania. Ved bruk av ... -
Hva som kreves for å bruke programmering i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I høsten 2020 tredde den nye læreplanen i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget. I denne studien er det undersøkt hva som kreves av lærer for å bruke programmering i matematikkundervisning. For å belyse ... -
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
(Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ... -
Hvem er jeg? Hvor hører jeg til? En kvalitativ masteroppgave om ungdommers krysskulturelle identitetsutvikling i Norge.
(Master thesis, 2021)For krysskulturelle barn og unge vil det å finne sin egen identitet være et gjennomgående tema i oppveksten. Dette fordi de gjerne vil møte motstridende krav og forventinger fra sine to kulturer. Flexid er et bevisstgjøringskurs, ... -
Hvem er «etnisk norsk»? – En kvalitativ studie av samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet og deres forståelser av etnisitet.
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien ser på samfunnsfaglærere i ungdomstrinnet sine forståelser av etnisitet og hva det betyr å være etnisk norsk. Til tross for at dagens klasserom er blitt mer mangfoldige, føler elever med ... -
Hvilke betydning har metakognisjon for lesing, og hvordan kommer metakognitive ferdigheter til uttrykk hos elever på 5.trinn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne oppgaven ønsker jeg å gjøre rede for metakognisjon betydning for lesing, og å sammenligne metakognitive ferdigheter hos 35 elever på femte trinn. I den forbindelse ønsker jeg å se på hvordan elevene uttaler seg ... -
Hvilke erfaringer har barnehageansatte med å arbeide målrettet for et godt psykososialt miljø i barnehagen i henhold til barnehageloven kapittel VIII?
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven har vært barnehageloven kapittel VIII og barnehagens psykososiale miljø. Formålet har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagens ansatte har med å arbeide målrettet for et godt psykososialt ... -
Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Formålet med dette masterprosjektet var å gi en besvarelse av problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse? Oppgavens ... -
Hvilke erfaringer og oppfatning har kroppsøvingslærere om friluftsliv og hvordan påvirker det deres friluftlivsundervisning? En kvalitativ studie om kroppsøvingslærerens friluftslivsundervisning under LK20 i barneskolen.
(Master thesis, 2023)Gjennom årene har friluftsliv fått et konstant økende fokus gjennom norske læreplaner. Størst søkelys har friluftsliv fått med introduksjonen av LK20 som inneholder kjerneelementet uteaktiviteter og naturferdsel, samt ... -
Hvilke faktorer har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet - og hvordan skape et godt samarbeid mellom institusjonene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er å få innsikt i hvilke faktorer som har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet. Det vil også bli forsøkt å få forståelse for hvordan man kan skape et godt samarbeid mellom ...