Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 476-495 av 1266
-
Hvordan arbeider tre lærere for å forebygge lesevansker på 1. trinn, som en del av arbeidet med tidlig innsats?
(Master thesis, 2023)Skolen er en møteplass for alle barn og unge, og får dermed en sentral rolle og et stort potensial til å forebygge lesevansker. Fundamentet for skriftspråklige ferdigheter blir lagt i 1. klasse, og det blir dermed vesentlig ... -
Hvordan arbeides det med psykisk helse i skolen, og hvilken nytte kan elevene få av dette arbeidet?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan skolen arbeider med å fremme elevenes psykiske helse, og hvilken nytte elevene ser ut til å få av dette arbeidet. Bakgrunnen for studien er at psykisk helse ... -
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-10)SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God ... -
Hvordan beskriver veiledere og rektorer muligheter og utfordringer knyttet til veiledning av Respektprogrammet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Skolen møter i dag jevnlig krav om å iverksette nye reformer, direktiver og politiske visjoner. Kunnskapens relevans blir hurtig satt på prøve, og i et omskiftelig samfunn vil kunnskap hele tiden måtte videreutvikles. ... -
Hvordan blir regnearten multiplikasjon introdusert i norske lærebøker?
(Master thesis, 2014-05-14)I denne masteroppgaven retter jeg søkelyset mot emnet multiplikasjon og hvordan det blir og har blitt introdusert for norske elever i 9-10 årsalderen fra 1920-tallet fram til i dag. I den sammenhengen vil jeg først ta ... -
Hvordan en lærer på 5. trinn bruke spørsmål for å invitere elever med i matematiske samtaler
(Master thesis, 2020)Læreplanen i matematikk legger vekt på samspill og muntlige ferdigheter i undervisning og vurdering. Dette finner vi igjen i både de grunnleggende ferdighetene, som et kjerneelement i matematikk, og i kompetansemålene. ... -
Hvordan er emnet divisjon i læreverk i matematikk i 8. klasse tilpasset lesesvake elever?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Hvordan erfarer kroppsøvingslærere guttenes garderobe - og dusjkultur?
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Temaet i denne masterstudien handler om hvordan kroppsøvingslærere erfarer guttenes garderobe – og dusjkultur på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å finne ut hva et utvalg av kroppsøvingslærere erfarer ... -
«Hvordan får du inntrykk av det i teksten?» - En studie av lærers respons på elevers ytringer i en litterær samtale på syvende trinn
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien har jeg vært interessert i å studere muntlighet i norskfaget. Valget landet da på å undersøke litteraturundervisning og samtaler om tekst i klasserommet. Masterstudien er grunnlagt i teori om litterære ... -
Hvordan forebygger og håndterer lærere i Respektskoler proaktiv aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Aggresjon kan på mange måter sies å være et av de mest alvorlige sosiale problemene i dagens samfunn (Berkowitz, 1993). Problemer knyttet til aggressiv atferd viser også igjen i skolen, og det er mye som tyder på at det ... -
Hvordan forklare jentemobbing : hvorfor og hvordan mobber jenter?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er få mer kunnskap rundt temaet jentemobbing. Salmivalli(2006) beskriver jentemobbing som en slags usynlig form for mobbing. Mobbingen dreier seg ofte om utstøting, intriger, ryktemakeri og ... -
Hvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget.
(Master thesis, 2020-05-30)Temaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt ... -
Hvordan forstår og praktiserer lærerne i den videregående skole elevmedvirkning/medbestemmelse, og hvilken betydning mener de det har for elevenes motivasjon, trivsel og læring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Som en del av studiet Master i Spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger, har jeg gjennomført et forskningsprosjekt hvor jeg har undersøkt hvordan lærerne i den videregående skolen forstår og praktiserer elevmedvirkning ... -
Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12)Denne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles ... -
Hvordan fremmer lærere sosial kompetanse hos elevene sine?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hva lærere gjør for å fremme sosial kompetanse hos elevene sine. Problemstilling og tema i min oppgave er: Hvordan fremmer lærere sosial kompetanse hos elevene sine? ... -
Hvordan har barnehager i "Være sammen" implementert SIP-modellen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-10)Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er implementering som kort fortalt handler om å omsette teori til praksis (Fullan, 2007). Det er en vital prosess i et endringsarbeid og samtidig krevende fordi nye teorier skal ... -
Hvordan har barnehager i «Være Sammen» implementert det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven omhandler fem informanters opplevelser og erfaringer knyttet til implementering av kompetansehevingsprosjektet «Være Sammen» i barnehagen. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan ulike ... -
Hvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker ... -
Hvordan har didaktiske dilemma i undervisningsplanlegging konsekvenser for literacy-praksis? – et eksempel fra et geografiemne i ungdomsskolens samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)When new ideas or curriculum find their way into schools, it is the teachers’ job to transform them into teachable units. Transformations demand ongoing choices in dilemmas between structure and improvisation. This study ... -
Hvordan har implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd påvirket de ansattes arbeid med barna i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Denne masteroppgaven omhandler implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd i kompetanseløftet Være Sammen. Formålet er å se om kompetanseløftet har ført til endring hos personalet i deres daglige arbeid med barna ...