Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 554-573 av 1267
-
Impact of rest intervals on maximal power output in different sports during repeated maximal effort contractions at varied loads in the Keiser leg press machine
(Master thesis, 2023)Bakgrunn/hensikt: Studien har undersøkt betydningen av korte og lange pauser i Keisers 10-repetisjons kraft-hastighetstest ved tre ulike belastningsnivåer, samt test-retest reliabiliteten. Tidligere Keiser-studier har ikke ... -
The impact of translanguaging-driven training on in-service EFL teachers: Complexity theory prism
(Peer reviewed; Journal article, 2022-07)This study examines the impact of a translanguaging-driven in-service training on English as a Foreign Language (EFL) teachers’ professional identity re-construction. Grounded in complexity theory, the study is based on ... -
Impediments to learning problem-solving in Malawian lower secondary mathematics textbooks
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: In a culture where teachers follow the textbook prescriptively, Malawian students perform low in mathematics, and no students reach the problem-solving levels. Aim: To explore reasons for students’ low ... -
Implementation of physically active lessons: a 2-year follow-up
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Combining physical activity and academic content is a promising way to improve health and academic learning in schoolchildren. This paper examined the continuation of physically active lessons (PAL) in five Norwegian ... -
Implementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2012-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ... -
Implementering av prosjektet "aktiv skole"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ... -
The Importance of School Leadership Support when Working with Students with Smith-Magenis Syndrome–A Q Methodology Study
(Peer reviewed; Journal article, 2021-02)Smith-Magenis syndrome (SMS) is a rare genetic syndrome. Students with SMS have a neurobehavioural phenotype which has been characterised as challenging for both parents and teachers. Challenging behaviour often has a ... -
In-Service EFL teachers’ engagement in reflexive practice via video enhanced observation
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Building upon the interrelationship between learning and changing, this study investigates how cyclical engagement in reflexive practice influences the teachers’ professional development. We implemented our video-enhanced ... -
Increasing inclusion through differentiated instruction in a technology-rich primary school classroom in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this case study, the aim was to investigate how primary school teachers in a leading-edge Norwegian primary school use digital technologies to differentiate instruction in order to promote a more inclusive learning ... -
Individ versus Fellesskap. En studie av hva som dominerer i læreplanverkets overordnede del, og forholdet mellom politisk vedtatt plan og læreres forståelse av denne
(Master thesis, 2021)Høsten 2021 startet implementering av det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. I tillegg til læreplaner for fag, er det også utarbeidet en ny overordnet del. Her utdypes opplæringens formelle verdier og prinsipper, og ... -
Individuell tilpasset treningsbelastning og skader hos unge idrettsutøvere i overgangsfasen til toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2022)Utviklingen av unge toppidrettsutøvere er et sentralt tema og fokusområde for den norske idretten og toppidrettsgymnas. Ofte utsettes unge toppidrettsutøvere for en større belastning ved starten på toppidrettsinstitusjoner. ... -
Inkluderende klassemiljø for stille elever
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot et inkluderende klassemiljø for stille elever i skolen. Studien undersøker lærernes kunnskap og erfaring med denne elevgruppen og hva de anser som ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
(Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkluderende opplæring i lærerutdanningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Inkluderende utelek
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne studien har bakgrunn i barnehageloven, som slår fast at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barn tilbringer store deler av ... -
Inkludering av barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen
(Master thesis, 2023)Inkludering er et nyere begrep som diskuteres, og flere barnehager og skoler arbeider for å implementere en inkluderende praksis. Med økt kulturelt mangfold i barnehagen, og med flere og flere innvandrere i Norge, er det ... -
Inkludering av elever med funksjonsnedsettelser i kroppsøvingsfaget – en kvalitativ, fenomenologisk studie om enkeltelevers erfaringer med kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Studien omhandler elever med funksjonsnedsettelse og deres erfaringer i kroppsøvingsfaget. Hensikten med denne studien var å presentere elevperspektivet på et område som kan virke utfordrende for mange kroppsøvingslærere, ... -
Inkludering i barnehagen - barnehagelæreres synspunkter og refleksjoner
(Master thesis, 2021)Barnehagens innhold har endret seg over tid, og sett i lys av ambisjonen om full barnehagedekning så er det en viktig arena for alle barn. De politiske føringene og målsettingene for inkluderingsarbeidet er store. Det ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ...