Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 812-831 of 1453
-
Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ... -
Leksefri skole - En eksplorativ studie om hva leksefrie skoler er og hvordan det påvirker lærernes arbeid
(Master thesis, 2021)Som et innlegg i den pågående leksedebatten var målet med studien å bidra med økt forståelse og kunnskap om leksefrie skoler. Hensikten var å undersøke, beskrive og analysere begrepet «leksefri skole», samt å se på hvilke ... -
Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ... -
Leseferdighet hos elever med komorbide vansker
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for masterprosjektet var elever med lesevansker og elever med komorbide lese- og regnevansker. Målet var å undersøke hva som kjennetegnet leseferdigheten til førsteklassinger med lesevansker og førsteklassinger ... -
Leseflyt og motivasjon- en kvalitativ tilnærming til repetert lesing som metode
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-05-14)Formål og problemstilling: Formålet med studien er å få kunnskaper, forståelse og innsikt i hvordan elevene leser teksten fra gang til gang. Dette vil kunne gi lærere bedre forståelse av denne metoden slik at de kan legge ... -
Leseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOL
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Sammendrag I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser ... -
Leseforståelse og begrepsforståelse hos elever på 5.trinn i lesing av læreboktekst i samfunnsfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål Bakgrunn for oppgaven var interessen for elevers leseforståelse og begrepsforståelse når de leser fagtekster. Kunnskapsløftet -06 har økt fokus på lesing i alle fag, og alle lærere blir med dette ... -
Leseforståelsesstrategier hos elever på femte trinn : en kvalitet undersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er å utforske leseforståelsesstrategiene hos fire elever på femte trinn som har skåret innenfor mestringsnivå en og tre på den nasjonale leseprøven høsten 2007. I denne forbindelse ønsker jeg å ... -
Leselystens verktøykasse - Om stillelesing av tre bøker på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi brukt en lærerfaglig litterær analyse for å se nærmere på problemstillingen vår som er: Hvordan kan individuell stillelesing, som lesesiesta eller lesekvart, fremme leselyst blant elever på ... -
Lesemøtet som arena for utvikling av litterær kompetanse: Elever på tiende trinn leser for elever på første trinn
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-11)This thesis explores how participating in buddy reading events contributes to students’ literary competence. Buddy reading implies tenth-graders (15 years old) paired with first-graders (6 years old) for one-on-one reading ... -
Lesing på skjerm vs. lesing på papir: Et utvalg elever og læreres preferanser og refleksjoner
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvilke preferanser et utvalg elever og lærere på mellomtrinnet har og hvilke refleksjoner de gjør seg angående lesing på skjerm og lesing på papir. På bakgrunn av dagens økende tilgjengelighet av ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet - hva er nå det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I 2006 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, innført. Nytt ved den nye læreplanen var blant annet innføringen av de grunnleggende ferdighetene. I tillegg til lesing, består de grunnleggende ferdighetene av regning, bruk ... -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk ... -
Lesson Study som arbeidsmåte i praksisopplæring for matematikk - muligheter og begrensninger for grunnskolelærerstudenters fokus på elevers læring av primtallsfaktorisering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elevers matematikkunnskaper i norsk grunnskole har fått fokus på grunn av skuffende resultater på internasjonale tester. I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk utforsker jeg muligheter og begrensninger for en gruppe ... -
LESSON STUDY: CHALLENGING MALAWI PRIMARY SCHOOL TEACHERS VIEWS OF TEACHING AND LEARNING THE CONCEPTS OF COUNTING.
(Master thesis, 2023)The achievement of primary school learners in mathematics in Malawi is low. Many learners fail to reach the required proficiency levels as specified in the Malawi primary national curriculum. This is a major concern to ... -
Det levende lærerarbeidet
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det. -
LGBT representation in the English foreign language classroom
(Master thesis, 2022)This project addresses teacher’s attitudes and pupils’ access to LGBT representation in the English foreign language (EFL) subject in six Norwegian schools by examining what is available in their school libraries, what ... -
Likestilling i norsk fotball
(Bachelor thesis, 2024)