Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 85-104 of 1267
-
De beste norske friidrettsutøverne: oppnådde de fremragende resultater da de var 15 år og 18 år? - En retrospektiv undersøkelse som kartlegger hvorvidt norske friidrettsutøvere som har nådd internasjonalt nivå også oppnådde toppresultater i 15- og 18-årsklassen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Studiens formål: Hovedformålet med denne studien var å kartlegge hvor mange norske friidrettsutøvere som hadde nådd internasjonalt seniornivå etter dagens standard, og hvorvidt disse utøverne hadde topp resultater i ung ... -
Between collective victimization and victimhood: the experience of the Ethiopian refugees (Anuak and Highlanders) in Nakivale settlement. Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-07)This thesis examines collective and competitive victimhood among Ethiopian refugees in Nakivale settlement, Uganda and how these experiences of victimhood are influenced by the humanitarian setting of the camp. The study ... -
Betydningen av bakgrunnskunnskap om et gitt tema for minoritetsspråklige barns leseforståelse på andrespråket - En systematisk review.
(Master thesis, 2023)Formålet med studien har vært å undersøke relasjonen mellom bakgrunnskunnskap og leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever i grunnskolen, for å kunne si noe om hvilken rolle bakgrunnskunnskap om ett ... -
Betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i møte med førskolebarn som viser reaktiv aggresjon
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon og relasjonskompetanse i barnehagen. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan pedagoger erfarer, håndterer og forebygger reaktiv aggresjon med utgangspunkt i ... -
Betydningen av samarbeidet mellom skole og helsesykepleier for elever med sosial angst.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om sosial angst i skolen, og hvilken betydning samarbeidet mellom skole og helsesykepleier har for disse elevene. Formålet har vært å få frem skolens og helsesykepleiers perspektiver knyttet til ... -
Betydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte. Jeg ønsket ... -
Betydningen opplevd vold har for barns egen utagering, og barnehagens rolle
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Beyond class size reduction: Towards more flexible ways of implementing a reduced pupil-teacher ratio.
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10)The effect of a reduced pupil–teacher ratio has mainly been investigated as that of reduced class size. Hence we know little about alternative methods of reducing the pupil–teacher ratio. Deploying additional teachers in ... -
Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Digital media availability has surged over the past decade. Because of a lack of comprehensive measurement tools, this rapid growth in access to digital media is accompanied by a scarcity of research examining the family ... -
Bildebok eller bildebok-app? En kvalitativ studie om samtalebasert lesing og språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å få økt kunnskap om flerspråklige barns språkstimulering i samtalebasert lesing ved bruk av mediene bildebok og bildebok-app. Jeg valgte å rette oppmerksomheten mot ulike faktorer som ... -
Bilingual education teachers and learners in a preschool context: Instructional and interactional translanguaging spaces
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores how bilingual education teachers' flexible delivery of instructional translanguaging within a bilingual preschool in the predominately monolingual context of Turkey could provide children with a space ... -
Bosnian and Herzegovinian diaspora in Norway: upward mobility and social cohesion within the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2011;, Master thesis, 2011)Namely, I examined the Bosnian and Herzegovinian immigrants to Norway whose integration process went fairly smooth. Immigrants from Bosnia and Herzegovina rapidly became a socially and financially functional part of the ... -
Bringing Nordic mathematics education into the future : a review of the papers presented at the NORMA20 conference
(Chapter, 2022)The NORMA conferences held triennially gather academics from the Nordic area and beyond. The conferences offer a window into the key topics and outcomes of Nordic mathematics education research. This paper presents an ... -
Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021
(Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;, Book, 2021)This volume presents Nordic mathematics education research, which will be presented at the Ninth Nordic Conference on Mathematics Education, NORMA 20, in Oslo, Norway, in June 2021. The theme of NORMA 20 regards what it ... -
Bruk av digitale og analoge læreverk i undervisningen.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie, som har som formål å få et innblikk i bruken av digitale og analoge læreverk. Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan brukes digitale og analoge læreverk i ... -
Bruk av filmen The hate u give for å styrke antirasistisk undervisning i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvilke refleksjoner 6 samfunnsfaglærere har rundt rasismeundervisning generelt og bruk av filmen The hate u give i rasismeundervisning spesielt. Formålet med oppgaven var å få en ... -
Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ... -
Bruk av Jungiansk typepsykologi i den videregående opplæringen. En kvantitativ studie om effekten en intervensjon forankret i Jungiansk Type Index har på elevenes skolerelaterte motivasjon, opplevde stress, stressmestring og psykiske helse i den videregående opplæringen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Høy forekomst av stressrelaterte helseplager, lav motivasjon og høyt skolefrafall er blant noen av de dagsaktuelle utfordringene som den norske utdanningssektoren står overfor. I lys av sentrale teorier innenfor temaene ... -
Bruk av lærarhandlingar for å støtta kollektiv resonnering og argumentasjon hjå elevar i heilklassesamtalar i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)«Resonnering og argumentasjon» er eitt av kjerneelementa i den nye læreplanen i matematikk, og har med det fått auka fokus og ein viktig plass i matematikkfaget i skulen. Med bakgrunn i dette har denne studien som føremål ... -
Bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven belyser hvordan skriveopplæringen foregår på et førsteklassetrinn, og hvordan elevene bruker læringsbrett og blyant i skriveopplæringen. Jeg skal undersøke hvordan lærerne legger opp begynneropplæringen i ...