Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 894-913 of 1444
-
Lærerhandlinger i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk.
(Master thesis, 2021)I fagfornyelsen legges det stor vekt på det muntlige og matematiske diskusjoner, og det er fokus på at elevene skal få mulighet til utforskning og problemløsning. Dette er også noe som står sentralt i undervisningsmodellen ... -
Lærerhandlinger som følger opp elevhandlinger i helklassesamtaler: En studie av matematikkundervisning på 5.trinn
(Master thesis, 2023)Forskere og fagfolk har i flere tiår pekt på at det trengs en reform i matematikkundervisningen. Fra en tradisjonell undervisning med gjengivelse og foredrag til en mer dialogisk undervisning med matematiske samtaler. ... -
Lærerkompetanse i spesialpedagogikk – tilpassing av leseundervisningen på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Temaet for masteroppgaven var tilpasset opplæring på 1. trinn. Formålet var å undersøke om lærere med ulik kompetanse i spesialpedagogikk tilpasser forskjellig. For å undersøke dette ble det valgt en problemstilling: Hvordan ... -
Lærernes kartlegging av leseutvikling på 1. trinn, og lærernes bruk av kartleggingsresultatene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Formålet med studien var å undersøke lærernes kartleggingspraksis av leseutvikling på 1. trinn, samt hva lærerne rapporterer at de bruker kartleggingsresultatene til. Studien bygger på data innhentet fra en spørreundersøkelse ... -
Lærernes opplevelse av nytte verdien i videreutdanning i matematikk
(Master thesis, 2022)Videreutdanning av lærere i matematikk har vært et satsingsområde over mange år. Nytteverdien av denne videreutdanningen henger nøye sammen med om lærerne opplever den relevant for egen praksis. Denne masteroppgaven handler ... -
Lærernes rapporterte tanker om underveisvurderinger av elevtekster på 2.trinn – er det noen forskjeller på hvilken tilbakemelding som gis på de håndskrevne- og digitale tekstene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Vurderinger og underveisvurderinger har en sentral rolle i den norske skole. Det å gi tilbakemeldinger på elevenes skriftlige arbeid er viktig for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Det er lite kunnskap om hva som ... -
Lærernes rolle i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikt med denne studien er å sette fokus på hvor viktig lærer er i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker og det store behovet for kompetanseheving for å lettere gjenkjenne disse elevene. Målet er å få økt ... -
Lærerspørsmål i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at lærerens bruk av spørsmål i undervisningen påvirker elevenes læring ved å fremme nysgjerrighet, refleksjon og tenkning. Det er også tydelig at lærere bruker mye tid på å stille spørsmål i ... -
Lærerspørsmål og elevdeltakelse i matematiske helklassesamtaler.
(Master thesis, 2022)I Kunnskapsløftet 2020 blir det i kompetansemålene for matematikk lagt vekt på at elevene skal forklare, resonnere, diskutere og reflektere i faget. Å lede produktive matematiske samtaler i klasserommet, kan for mange ... -
Lærerspørsmål og elevforklaringer i helklassesamtaler i matematikk En studie av endringer og sammenhenger over tid
(Master thesis, 2024)Matematiske helklassesamtaler er viktig for elevers læring, og lærerspørsmål er en sentral del av denne praksisen. Denne studien utforsker hvordan spørsmålsbruken til en lærer som underviser i utviklende opplæring i ... -
Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ... -
Lærerstudenters kommentatorkompetanse om flerkultur og undervisning av flerspråklige elever drøftet i lys av kritisk multikulturalisme
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Grunnskolelærerutdanningen har som mål å utdanne studenter med både aktør- og kommentatorkompetanse. Kommentatorkompetanse innebærer evnen til kritisk refleksjon. Planer, forskrifter og retningslinjer for grunnskolelærer ... -
Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11)Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling ... -
Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Læringsklima i kroppsøving - Korleis opplev elevar på ungdomstrinnet motivasjonsklimaet i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2023)Hensikt: Tema for denne mastergradsoppgåva er motivasjonsklima i kroppsøving. Hensikta med oppgåva har vært å få auka innsikt og forståing for ungdomskuleelevars oppleving av motivasjonsklima i kroppsøving. Det har blitt ... -
Læringsmiljø og psykisk helse i ungdomsskolen: Hvordan opplever lærere å kunne fremme elevers psykiske helse gjennom gode relasjoner i klasserommet?
(Master thesis, 2021)Ettersom skolen er en arena der alle barn og unge tilbringer mye tid, vil det være et naturlig sted å jobbe helsefremmende med psykisk helse. I den sammenheng, er det vanskelig å tenke en helsefremmende skole uten at lærerne ... -
Læringsmuligheter i matematiske lærebøker – før og etter fagfornyelsen.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke om lærebøkene som er gitt ut etter fagfornyelsen gir flere muligheter til læring enn lærebøkene som er skrevet til den reviderte læreplanen i 2013. Dette har jeg gjort gjennom ... -
Læringsteknologi og profesjonsutvikling. Et lærerperspektiv på utviklingsmuligheter med fokus på skolens vurderingspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-28)Studien undersøker læreres muligheter for utvikling av kompetanse i profesjonsfellesskapet for å kunne integrere digitale verktøy i opplæringen. Undersøkelsen er kvalitativ med et lærerperspektiv på problemstillingen og ...