Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 935-954 of 1453
-
Matematisk evnerike elever: En kvalitativ studie om hvordan tilpasse matematikk undervisningen til matematisk evnerike elever på småskoletrinnet.
(Master thesis, 2024)Skolene i dag er gode til å tilrettelegge for tilpasset opplæring til elever med lavere prestasjonsevner, men ikke fullt så flinke til å tilpasse opplæringen til evnerike elever. Mange mener at de evnerike elevene klarer ... -
Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. ... -
Matematiske heilklassesamtalar i begynnaropplæringa: Ein lærars bruk av samtaletrekk og spørsmål for å invitere elevane til deltaking.
(Master thesis, 2023)Matematiske heilklassesamtalar er eit veksande forskingsområde innanfor matematikkdidaktikk. I den gjeldande læreplanen for matematikk har det blitt eit større fokus på elevdeltaking og kommunikasjon, og at elevane skal ... -
Matematiske krav i ledelse av matematiske diskusjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Denne studien undersøker matematiske krav som læreren kan møte i ledelse av matematiske helklassediskusjoner. En lærer og hennes to klasser på sjette trinn ble observert over en periode på to uker. Læreren ble strategisk ... -
Matematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler
(Master thesis, 2024)I Norge har LK20 oppfordret til matematiske samtaler og dialogisk undervisning. Matematikkdidaktisk forskning har vist at matematiske oppgaver er et av lærerens mest sentrale verktøy for å lede matematikkundervisning og ... -
Material interpolations: Youth engagement with inclusive and exclusionary citizenship discourses
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Citizenship education, in its varying forms, seeks to address challenges of diversity and promote inclusion, while a discourse of othering within public debate implies exclusion for racialised minority citizens and ... -
Mathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Denne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av ... -
Mathematical knowledge for teaching in Africa 2014–2021: A review of literature
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: A previous review of literature on mathematical knowledge for teaching in Africa indicated that most studies were small, qualitative studies that did not apply existing measures. The present literature review ... -
Mathematical Knowledge for Teaching: How do Primary Pre-service Teachers in Malawi Understand it?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-03)While a consensus within the field exists that pre-service teachers need adequate knowledge and skills to become effective teachers in mathematics, less is known about how they understand the mathematical knowledge needed ... -
Mathematics discourse in instruction : How it helps us think about research on mathematics teaching
(Chapter, 2022)Mathematics Discourse in Instruction (MDI) is a framework developed to describe, interpret, and support development of mathematics teaching. Since its inception, it has been successfully used as a tool for research and ... -
Mathematics teacher educators' thinking about mutuality in teaching
(Chapter, 2022)Stakeholders agree that the mathematical education of teachers needs to focus on mathematical knowledge for teaching, but the practice-based nature of this knowledge poses challenges for mathematics teacher educatorsfor ... -
‘May I have a donut, please?’ The Impact of L2 Pragmatics Instruction on Request Strategies with Third-Grade Norwegian EFL Learners
(Master thesis, 2024)This study aimed to explore the effects of L2 pragmatics instruction on the request production abilities of Norwegian third-grade EFL learners. It explores how targeted teaching influences their use of request strategies ... -
«Mayday mayday Kielland velter …» : Redning og arbeidersolidaritet
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Kielland-ulykken, eller katastrofen, i 1980 er den største industrielle ulykken vi har hatt i Norge. Kantringen av plattformen er også den største maritime ulykken som har vært i Norge etter krigen og den som utløste den ... -
Målestokk på grensa mellom matematikkfaget og programfaga - Ein studie av elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Dette mastergradsprosjektet er eit kvalitativt casestudie om elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet. Det fokuserer også på potensialet for læring og auka forståing på grensa mellom matematikkfaget ... -
«Målet er å lære barna til å gjøre alt for nasjonens liv»: Hvordan kom Norges Lærersambands ideologi og skolepolitikk frem gjennom tidskriftet Den Norske Skole?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i tidskriften Den Norske Skole har jeg i denne oppgaven undersøkt ideologien og skolepolitikken til Norges Lærersamband, som publiserte dette tidsskriftet. Norges Lærersamband er en organisasjon som ble ... -
Måleusikkerhet for oksygenanalysatoren Vyntus CPX samt målemetodene pust til pust vs miksekammer
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Viktigheten med å undersøke validiteten og reliabiliteten tilknyttet utskiftning av deler, service eller oppdrageringer av instrumenter vil være viktig på flere områder. Områder som målinger av kardiopulmonale ... -
Måling i en problemløsende uteskole kontekst
(Master thesis, 2023)Å være ute er en sentral del av barns liv og naturen er en arena læreplanen trekker som kilde til nytte, glede, helse og læring. I denne studien vil naturen bli brukt som arena for matematikkundervisning med en problemløsende ... -
Månedsmøtet som arena for gjensidig profesjonslæring for barnehage og PP-tjeneste
(Chapter, 2023)Both research and national governing documents call for knowledge about how the kindergarten should facilitate inclusive practice. There is a demand for models for competence development that capture the kindergarten’s ... -
Med kartlegging under lupen. - En kvalitativ undersøkelse av læreres og skolelederes uttalte oppfatninger av, og rutiner omkring, gjennomføringen av den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formål Studiens siktemål var å undersøke hvilken pedagogisk verdi lærere og skoleledere ved 5 skoler anså den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet for å inneha. Samtidig ble rutiner for tilbakemelding om ... -
Mekanismar som kan forklare mobbeofferet sitt akademiske resultat: Ein hurtigoversikt
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke korleis ulike mekanismar kan vere med på å forklare mobbeoffera sine akademiske prestasjonar i skulen. Dette blir gjort gjennom ein systematisk hurtigoversikt på kvantitativ forsking på ...