Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 54-73 of 1439
-
Bacheloroppgave
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Prevalensen av spiseforstyrrelser er stigende (Taquet et al., 2021). Tidligere studier har funnet at de samme årsakene som fører til spiseforstyrrelser og er tydelige blant nykommere som melder seg ... -
Back on track: Approaches to managing highly disruptive school classes
(Journal article; Peer reviewed, 2017-10)Teaching and learning are at stake when classrooms become highly disruptive and pupils ignore the teacher’s instructions and leadership. Re-establishing teacher authority in a highly disruptive school class is an understudied ... -
Bak Bokstavene: Utforsking av Sammenhengen Mellom Lese- og Skrivevansker og Skolefravær.
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål Valget av tema for denne studien ble inspirert av en tidligere studie jeg gjennomførte høsten 2021. I løpet av denne studien oppdaget jeg at alle elevene ikke bare hadde alvorlig skolefravær (SF), men ... -
Ballspillaktiviteter i ungdomsskolens kroppsøving: En taktisk- eller teknisk tilnærming? – En kvalitativ studie med fire lærere og fire elever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Ballspill er det aktivitetsområde som okkuperer størst plass i kroppsøvingsundervisningen, samtidig er det også ballspillaktiviteter flest elever mistrives med i faget. Det kan tenkes at lærernes gjennomførte ... -
Bare velg mer, uten å velge bort noe! : en studie av skriftspråkstimulering hos tospråklige hørselshemmede barn i alderen 2- 6 år
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
«Barn i barnevernsinstitusjoner sitt møte med felleskapet i skolen, skjult bak en «maske» - i rollen som elev og barnevernsbarn»
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan ansatte i bolig, kontaktlærere og PPT beskrive situasjonen til barn som bor i barnevernsinstitusjon, med tanke på deltakelse i skolen. Barnet sin situasjon ... -
Barn i familier med vedvarende lav inntekt; skolens rolle?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om skolens forståelse av og møte med barnefattigdom. Jeg har gjennom prosjektet forsøkt å svare på problemstillingen: Hva er skolens rolle i møte med barn som ... -
Barn med autisme i skolen - en kvalitativ studie av lærer-elevrelasjonens betydning for psykisk helse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11)Forskning har vist at mennesker med autismespekterforstyrrelser ofte også har tilleggsvansker som angst og depresjon. Frem til nå har det vært et fokus på faktorer hos personen som kan fungere som beskyttelses- eller ... -
Barn med autismespekterforstyrrelse som viser skolevegringsatferd. Foreldres opplevelse av samarbeid med skolen og støtteapparatet.
(Master thesis, 2022)Gjennom kvalitative semistrukturerte forskingsintervju med seks foreldre/foreldrepar, har målet med dette prosjektet vært å få økt innsikt i, og forståelse for, hvordan foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse ... -
Barn med nevroutviklingsforstyrrelser og sosial deltakelse i lek - Fagpersoners refleksjoner omkring pedagogiske praksiser, muligheter og begrensninger i den norske barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven fokuserer på barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), diagnoser som begge går under fellesbetegnelsen nevroutviklingsforstyrrelser (NUF). Barn med ... -
Barn som har vært vitne til eller opplevd familievold. Hva vet lærerne om konsekvensene av dette, og hvilke tiltak de kan sette inn for å hjelpe disse barna?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien handler om lærere i «normalskolen», og hvilken kompetanse de sitter på i forhold til familievoldstematikken. Det legges frem i en undersøkelse gjort av Stefansen og Mossige (2007) at 8 % av norsk ungdom under ... -
Barn tegner livet - en kvalitativ studie av pedagogers holdninger og erfaringer med barnetegningen og tegneprosessen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Temaet i denne studien er barnetegningen i barnehagen, og har som hensikt å undersøke i hvilken grad en kan bruke barnetegningen til å innhente informasjon om barnas livsverden, samt å studere og belyse pedagogenes holdninger ... -
Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-13)I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de ... -
Barnehageansattes oppfatninger av innagerende vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)”Hva er de barnehageansattes oppfatning av innagerende vansker?” Nesten 290000 barn går i barnehage i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2013) og de barnehageansatte har en viktig jobb med å se til at ingen blir oversett, ... -
Barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdeling
(Master thesis, 2021)Hensikten med masterstudien var å vinne kunnskap om barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdelinger i barnehagen. Det trengs ... -
Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne ... -
Barnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøte
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler ... -
Barnehagelæreres syn og erfaringer om arbeid med selvregulering som mulighet for å fremme livsmestring hos barn under tre år
(Master thesis, 2021)Denne deskriptive, kvalitative studien undersøker hvordan barnehagelærere arbeider med å styrke selvregulering hos barn under tre år i barnehagen. Formålet har vært å øke den empiriske kunnskapen om det praktiske arbeidet ... -
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-05)Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne ... -
Barnehagelærernes erfaringer med stimulering av selvregulering i førskolegruppen.
(Master thesis, 2017-06-02)Denne studien er en understudie tilknyttet Agderprosjektet, som er ett større forskning- og utviklingsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Tema for denne masteroppgaven er selvregulering. Målet med min studie vil ...