Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 465-484 of 1437
-
Halvmaratonløperne, hvem er de og hvorfor trener og konkurrerer de?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvem den typiske halvmaratonløperen er. Jeg ønsket å finne svar på hvorfor hun/han begynner å løpe, hvorfor de fortsetter med løping og hvorfor de konkurrerer. Jeg ville også se ... -
Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende ... -
Har koronapandemien endret arbeidet med skolevegring?
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er knyttet til skolevegring, og hvordan elevene måtte tilpasse seg til koronapandemien. Videre finner jeg det er interessant hvordan skolen tilpasset seg pandemien, samtidig som de skulle opprettholde ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Harry Potter og møte med «Den Andre» - En litteratur studie om potensialet til å snakke om annerledeshet i klasserommet med utgangspunkt i Harry Potter og De vises stein
(Master thesis, 2024)I dagens multikulturelle samfunn er det stadig viktigere å forstå hvilke holdninger våre ord og handlinger utrykker. Når vi skal snakke med og hjelpe elevene med å bli beviste på egne holdninger, kan fantasysjangeren være ... -
Hastighetsfall i et sett med knebøy: En sammenligning mellom hastighetstap målt via kraftplattform og stanghastighet målt via enkoder.
(Bachelor thesis, 2024)Bakgrunn: Utvikling av ny teknologi har ført til at «hastighetsstyrt styrketrening» hvor man justerer treningen basert på hastighet i løftene har økt kraftig i popularitet blant trenere og idrettsutøvere de siste årene. ... -
Hånd i hånd? Digitale verktøy i barnehagen og utvikling av inkluderende praksiser – en analyse av pedagogers erfaringer med bruk av kodelek i tilknytning til språkarbeid
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien er et selvstendig studentarbeid som skrives i tilknytning til forskningsprosjektet DiCoTe . Forskningsprosjektet DiCoTe undersøker barnehagelæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Formålet for ... -
Håpets pedagogikker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-14)Dette masterprosjektet har til hensikt å undersøke hvordan elever som i løpet av ungdomstiden har fått opplæring ved en sykehusskole gjennomfører videregående opplæring, og hvilke erfaringer de har gjort seg i sitt ... -
Helse- og treningspersonells observasjoner av og erfaringer med symptomer på muskeldysmorfi i den norske befolkningen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser at symptomer på muskeldysmorfi er bekymringsverdig til stede i befolkningen, særlig blant unge menn som trener på treningssenter. Hensikten med denne studien var å undersøke hvilken kjennskap og ... -
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
(Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Heuristiske tilnærminger og kognitive krav i lærebøker laget for faget Matematikk 1T
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk legger til rette for utforsking og problemløsing, slik at elever får flere muligheter for læring slik fagfornyelsen, LK20, krever. For å svare på ... -
Hiker’s attitudes towards traceless travel – a comparative study from Lysefjorden in Norway and Laugavegur in Iceland
(Master thesis, 2024)Lysefjorden er en av de mest populære naturattraksjonene i Norge med godt over seks hundre tusen besøkende hvert år. Det har tidligere blitt uttrykt bekymring for at naturattraksjoner i Norge ikke er rustet for å møte et ... -
Historiebevissthet - En studie av to ungdomsskolelæreres tolkning og operasjonalisering
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å utforske hvordan historiebevissthet blir tolket og operasjonalisert av samfunnsfagslærere i ungdomsskolen, sett i lys av læreplanen og historiedidaktisk teori. Studien benytter en kvalitativ tilnærming ... -
Historielæreres bruk av film i konfliktundervisning
(Master thesis, 2022)I 2020 ble det innført en ny læreplan, da også for samfunnsfag. Som et kompetansemål står følgende «vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ... -
Historisk empati i møte med vanskelig historie : En kvalitativ studie av historieundervisning i ungdomsskolen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022-11)Formålet med studien er å utforske hvordan et historisk tema som vekker følelser og moralsk respons påvirker undervisning der elever skal ta historiske perspektiver. I analysen er det brukt to historiedidaktiske tilnærminger: ... -
Hjelp! jeg er bekymret for mitt barns språkforståelse! En kvantitativ studie av hvorvidt foreldres tidligere bekymring for barnas språkforståelse kan predikere variasjoner i vokabular og leseforståelse for enspråklige og flerspråklige barn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å gi kunnskap om foreldrespørreskjema som inneholder et enkeltstående spørsmål om i hvilken grad tidlig bekymring i barnets språkforståelse, kan predikere fremtidig svakt språk og svake ... -
Holdninger og kunnskap til mobbing og valg av oppfølgingstiltak- En kvalitativ studie av hvilke oppfølgingstiltak ansatte i skolen kan sette i verk etter at mobbingen er stoppet.
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er tilrettelegging for elever som har blitt utsatt for mobbing. Studien ønsker å få frem de ansatte i skolen sine meninger og oppfatninger om mobbing og tilrettelegging i skolen i forhold til dette. ... -
A Holistic Analysis of Team Dynamics Using Relational Coordination as the Measure regarding Student Athlete Total Load: A Cross-Sectional Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023-05)Background: Despite its small population, Norway wins a disproportionately large number of medals in international competitions. Therefore, it has been thought that the Norwegian sports model and sports school programs are ... -
“Home Sweet Queer Home”: A study on the homing experiences of LGBTQI+ refugees living in the Netherlands
(Studentoppgave/UIS-HF-IGIS/2021;, Master thesis, 2021-08)The Netherlands was one of the first European countries to provide refugee status due to persecution on the grounds of sexual orientation and gender identity. Since then, the country has been perceived as a promising land ... -
‘How can you hate me, when you don’t even know me?’ The potential for fostering young EFL learners’ understanding and empathy through critical engagement with representations of the Other in three selected picturebooks.
(Master thesis, 2024)This paper examines ways in which picturebooks can be used in the EFL classroom to create awareness of Othering. The paper examines what Othering entails, and the interrelated topics of prejudice, stereotypes and ...