Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 214-233 of 628
-
Halvmaratonløperne, hvem er de og hvorfor trener og konkurrerer de?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvem den typiske halvmaratonløperen er. Jeg ønsket å finne svar på hvorfor hun/han begynner å løpe, hvorfor de fortsetter med løping og hvorfor de konkurrerer. Jeg ville også se ... -
Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Håndtering av ugyldig fravær blant ungdomsskoleelever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12) -
Håpets pedagogikker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-14)Dette masterprosjektet har til hensikt å undersøke hvordan elever som i løpet av ungdomstiden har fått opplæring ved en sykehusskole gjennomfører videregående opplæring, og hvilke erfaringer de har gjort seg i sitt ... -
How do inexperienced and experienced teachers perceive their authoritative teaching style in classroom ?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)In this Master study, my goal is to explore the single teacher’s understanding of the concept of authoritative teaching style and single teacher’s experience of translating this knowledge into practice. The question of ... -
How school leaders and teachers understand the concept of inclusion and how they transform their visions of inclusion into practice
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)This study focuses on how school leaders and teachers at different schools understand the concept of inclusion, and how they transform their visions of inclusion into practice. I have looked at how leadership and pedagogical ... -
Humor i lagidrett
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07-10)Humor finnes i alle kulturer og er et kompleks fenomen med mange funksjoner. De fleste assosierer humor med noe positivt, men det finnes også en negativ side som ikke er like eksponert. Lite er så langt gjort for å forstå ... -
Hva er barnehagelærernes opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Tema for denne masteroppgaven er barnehagelæreres opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker. Et av målene er å undersøke nivået av vansker blant alle 5-åringene i studien, for så å se om det er ulike nivå ... -
”Hva er ikke prøvd liksom? (…) de har jo prøvd alt…” Barn med skolevegring – deres opplevelser av tiltak og mobilspill som et spesifikt tiltak.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med masteroppgaven har vært å fremme barnets stemme innen skolevegringsproblematikk. Dette er blitt gjort ved å se på barnets opplevelser av tiltak som er blitt iverksatt for dem. I tillegg har oppgaven sett på ... -
Hva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn vil ha potensiale i seg til å bli gode, ... -
Hva er sentrale utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen. Det autoritative perspektivet er kort fortalt pedagogen som både opptrer støttende i relasjoner til barn, ... -
Hva gjøres i praksis for tidlig intervensjon i forhold til reaktiv aggresjon i barnehagen? Et individ - og systemperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan fire pedagogiske ledere fra fire forskjellige barnehager legger til rette for tidlig intervensjon i forhold til reaktivt aggresjon i barnehagen, både på et individ og ... -
Hva kan elevene når de begynner på skolen? – Variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter ved skolestart, og lærernes forutsetninger for å møte denne variasjonen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-09)Formålet med studien har vært å undersøke variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter når de begynner på skolen, og diskutere konsekvensene for en tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving. I tillegg ... -
Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. ... -
Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ... -
Hvilke betydning har metakognisjon for lesing, og hvordan kommer metakognitive ferdigheter til uttrykk hos elever på 5.trinn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne oppgaven ønsker jeg å gjøre rede for metakognisjon betydning for lesing, og å sammenligne metakognitive ferdigheter hos 35 elever på femte trinn. I den forbindelse ønsker jeg å se på hvordan elevene uttaler seg ... -
Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Formålet med dette masterprosjektet var å gi en besvarelse av problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse? Oppgavens ... -
Hvilke faktorer har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet - og hvordan skape et godt samarbeid mellom institusjonene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er å få innsikt i hvilke faktorer som har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet. Det vil også bli forsøkt å få forståelse for hvordan man kan skape et godt samarbeid mellom ... -
Hvilke oppfatninger kan man finne blant pedagoger om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes blant elever med lese- og skrivevansker og emosjonelle problemer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien er å få økt forståelse og innsikt i hvilke oppfatninger pedagoger i ungdomsskolen har om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes hos elever som i tillegg ...