Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 999-1018 of 1437
-
Nasjonale prøver i lesing - En ressurs eller en last?
(Master thesis, 2023)Nasjonale prøver med tilhørende resultater og offentliggjøringen av disse har vært et tema for debatt siden prøvene ble innført i 2004. Selv om prøvene skal være en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og har som ... -
Navngivningsprinsipper og språkutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02)Place-name semantics have been discussed in many ways. In this article the author discusses the reasons behind naming, and how to classify place-names in this respect. One question which can be raised, is: When we consider ... -
"Nå tenker jeg som en lærer": Veiledning med nettbasert praksisskjema om skikkethet som artefakt
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Studentveiledning har betydning for kvaliteten i lærerutdanning, og denne studiens formål er å utforske lærerstudenters oppfatninger av egen skikkethet for lærerrollen gjennom veiledning. Et praksisskjema ble utviklet for ... -
Når frustrasjonen tar over læringen: evnerike elever med atferdsvansker - et foreldreperspektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Behovet for kompetanse om og forståelse for evnerike elever som har atferdsvansker er stort blant skoler og lærere. Denne kvalitative studien har som formål å avdekke forhold som utløser ulike atferdsvansker for evnerike ... -
Når mellomtrinnselever møter en tekst med motstand. En kvalitativ studie av elevsamtaler om Johan Harstads novelle En nesten pinlig affære.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om en skjønnlitterær tekst med motstand i norskfaget. Studien er basert på en kvalitativ metode, hvor jeg gjennom analyser av tre elevstyrte ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
Når tekster snakker sammen: En intertekstuell studie av Anne fra Bjørkely og Pippi Langstrømpe
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har temaet vært de intertekstuelle koblingene mellom Lucy Maud Montgomerys Anne fra Bjørkely og Astrid Lindgrens bøker om Pippi Langstrømpe. Det sentrale har vært å undersøke Pippi-bøkene som en potensiell ... -
NDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å ... -
«Nei, du har jo fått meg til å tenke mer på at man må tenke enda mer over lytting»
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen har vært å undersøke lytting sin posisjon i skolen gjennom å undersøke den todelte problemstillingen «Hvilken posisjon har lytting i kunnskapsløftet 2020 og i skolen?». For å kunne svare på ... -
Newspaper coverage effects on the promotion of a lifestyle intervention program
(Journal article; Peer reviewed, 2013-09)The study’s purpose was to measure the impact of an individually designed lifestyle intervention programon the readers of a regional newspaper. A newspaper with 180,000 daily readers covered a story about three untrained ... -
«Noen liker bare ikke å lese» - Lærerens holdninger til eleven som ikke leser i lesestund
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi sett på hvilke holdninger som kommer til uttrykk når et utvalg lærere diskuterte to caser om ulike typer ikke-lesere. For å finne en mulig løsning på vår problemstilling, gjennomførte vi ... -
Norske ekstremløpere i eliteklassen – En undersøkelse av deres motivasjon og treningsprosess.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har undersøkt motivasjonen og treningsprosessen til fem mannlige norske eliteutøvere innen ultra-, terrengultra- og fjelløping. Det siste tiåret har det vært en enorm økning i antall deltakere og ... -
Norske pedagogars forståing av klasseleiing – Ein systematisk hurtigoversikt med tematisk analyse
(Master thesis, 2023)Målet med dette masterposjektet er å bidra med kunnskap om korleis norske lærarar forstår klasseleiing. For å undersøkja dette ble det gjennomført en systematisk kunnskapsoppsummering, i form av hurtigoversikt, i samsvar ... -
Norsklæraren og utdanning for berekraftig utvikling - kva, kvifor og korleis? Ein studie av to norsklærarar i tverrfaglege prosjekt.
(Master thesis, 2022)I arbeid med denne masteroppgåva har formålet vore å undersøkje korleis norsklærarar arbeider i tverrfaglege prosjekt om berekraftig utvikling. Dette er eit lite belyst felt, mykje grunna at berekraftig utvikling er eit ... -
Norskopplæring av voksne innvandrere : en studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2005-10)Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av læreres arbeid i det nye introduksjonsprogrammet for innvandrere. Studien har en sosiokulturell læringsteori som bakteppe der læring er knyttet til deltakelse i sosial praksis. ... -
NORWEGIAN 10TH GRADERS´ LANGUAGE CHOICES IN FORMAL EMAIL WRITING; a focus on framing moves, request strategies, and contextual factors
(Master thesis, 2023)The present study explores Norwegian 10th graders´ language choices in formal e-mail writing, specifically focusing on framing moves (opening and closing sequences), request strategies and contextual factors. The data ... -
Norwegian EFL teachers’ pedagogical views and functional uses of L1 in lower secondary level
(Master thesis, 2022)Language use in the EFL classroom has been a controversial issue among language experts and practitioner-teachers (Sundari & Febriyanti, 2021). Although there are many related studies on L1 use in the EFL classroom, they ... -
Ny i yrket : hvordan forstår og håndterer nyutdannede allmennlærere aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med studien har vært å belyse hvordan nyutdannede allmennlærere forstår og håndterer aggresjon. Aggresjon i skolen er en reell utfordring og slik atferd påvirker læringsaktiviteter negativt (Ogden, 2001). ... -
Den nye grammatikken i høgere utdanning : med læringsutbytte som eksempel
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen diskuterer det nasjonale kvalifi kasjonsrammeverket for høgere utdanning, dets tilblivelse og utforming. Spesielt retter artikkelen søkelyset på læringsutbytteformuleringer som fenomen. Spørsmålet som diskuteres ... -
Nyutdannede læreres mestringsopplevelser i møte med kravet om tilpasset opplæring i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Den siste tiden har det vært et økt fokus på tilpasset opplæring i media. I de fleste artikler og dokumentarer blir historiene presentert fra elevenes perspektiv og lærernes erfaringer og opplevelser blir tilsidesatt. I ...