Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1131-1150 of 1437
-
Sakkyndighet med mål og mening: En analyse av sakkyndighetens institusjonaliserte kjennetegn; et grunnlag for refleksjon og endring
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)Denne avhandlingen utforsker den norske PP-tjenestens institusjonaliserte sakkyndighetskunnskap. Sakkyndighetskunnskap er definert som den sosialt konstruerte kunnskapen som kommunale pedagogisk-psykologiske tjenester ... -
Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å utvikle språk er noko av det viktigaste som skjer i eit barn sitt liv. Språket gir identitet og tilhøyring, samtidig som barnet lærer å forstå seg sjølv og omverda gjennom språket. Dette er avgjerande for barn si vidare ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-10)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk ... -
Samarbeidsbasert problemløsing i matematikkundervisningen på småskolen. Hvordan finner elevene løsninger sammen?
(Master thesis, 2024)Læreplanen og kjerneelementene i matematikkfaget (LK20) legger stor vekt på problemløsing og samarbeid. Både eldre og nyere litteratur og forskning viser tydelige fordeler med både samarbeid og problemløsing, samt kombinasjonen ... -
Samarbeidslæring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Forskning på kroppsøvingsfaget viser at faget på flere måter henger fast i tradisjonelle mønstre, både med tanke på innholdett og måten det undervises på i fage. Ifølge Sæle & Hallås (2020) er undervisning i kroppsøvingsfaget ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget – En intervensjonsstudie
(Master thesis, 2023)Skolene skal utvikle et inkluderende læringsmiljø som skal fremme trivsel, helse og læring for alle elever. Et støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv klassekultur hvor elevene stimuleres og oppmuntres til ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi ... -
Samarbeidslæring i norske grunnskoler : en analyse av syv mastergradsavhandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema og problemstilling : Temaet for masteroppgaven min er samarbeidslæring. Formålet med oppgaven min har vært å finne ut hvordan samarbeidslæring forstått i lys av Johnson, Johnson & Holubec (1994) sin teori om Cooperative ... -
Samfunnets påvirkningsgrad på teorifagenes innhold i den norske grunnskolen mellom 1739 og 2006
(Master thesis, 2021)Problemstillingen for oppgaven var: I hvilken grad har arbeidsliv og religion/verdisyn påvirket faginnholdet i de teoretiske fagene i norske grunnskolelæreplaner fra 1739 til 2006? Det overordnede formålet med studien var ... -
Samhandling og samarbeid mellom barneverntjenesten og skole i krevende saker : hvilke utfordringer ligger i samarbeidet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Samisk innhold i norskfaget
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å utforske hvordan nye læremidler og Utdanningsdirektoratets støtteressurser tar for seg elementer innenfor samisk tematikk. Det er blitt gjort lite til ingen forskning på dette området etter ... -
Samlingsstund i barnehagen: En arena for inkludering?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om samlingsstund og inkludering i barnehagen. Gjennom masterprosjektet har jeg forsøkt å svare på problemstilling er: Samlingsstund i barnehagen: En ... -
Sammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon ved elever på 5. trinn i Stavanger
(Master thesis, 2015-06-12)Hensikten med studien er å se i hvilken grad det er sammenheng mellom elevers aerobe kapasitet og deres kognisjon. En tverrsnittsundersøkelse med utgangspunkt i resultatene fra pre-testene ved en ettårig intervensjonsstudie ... -
Sammenheng mellom possession og kampresultater i fotball.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke om det foreligger en sammenheng mellom ballpossession og kampresultatene for lag i den norske Eliteserien, og dette ble undersøkt ved å se om possessionverdiene endret ... -
Sammenheng mellom proaktiv aggresjon og stress blant jenter i ungdomsskolen- hvordan ønsker de at læreren intervenerer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke om det er en sammenheng mellom proaktiv aggresjon og stress i skolen blant jenter i ungdomsskolealder. Videre setter den fokus på hvordan jentene ønsker at læreren intervenerer ... -
Sammenheng mellom styrke og spenst hos utvalgte volleyballspillere sammenlignet med tidligere litteratur
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn Bakgrunn for valg av tema er at designet til denne studien er godt egnet til å se på sammenheng mellom styrke og spenst. Hensikt Hensikten med denne oppgaven var å se på første divisjons volleyballspillere og ... -
Sammenhengen mellom 2 år og 9 måneder gamle barns språkforståelse og deres mestring av geometri
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-12-17)Oppgaven beskriver 2 år og 9 måneder gamle barn med svak, gjennomsnittlig og sterk språkforståelse sin mestring av geometri. -
Sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien var å se på sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget. Problemstillingen som ble laget var: ble to lærebøker, en fra Kunnskapsløftet 06 og en revidert til Kunnskapsløftet 20, realisert ...