Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1413-1432 of 1437
-
Å engasjere umotiverte lesere på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan man kan engasjere ungdomsskoleelever i arbeid med tekster. Målet er å lære noe nytt, som kan føre til forbedringer av min egen praksis i klasserommet. ... -
Å forstå, oppdage og håndtere elever i skolen som lever i hjem med rus. En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien omhandler barn som lever med foreldre avhengige av rus, og hvordan lærere oppdager og håndterer disse elevene på skolen. Bakgrunnen for valg av temaet er at det anslagsvis lever over 100 000 barn ... -
Å fremme deltagelse og mestring: læreres erfaringer med sjenerte elever i barneskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt læreres erfaringer og tilnærminger for å fremme deltagelse og mestring blant sjenerte elever i barneskolen. Det er blitt gjennomført en kvalitativ studie som baserer seg på individuelle ... -
Å invitere elever til kreativ skriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)En didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017. I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene ... -
Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen redegjør for prosessen med utvikling av design for to tverrfaglige innovasjonsprosjekt i barnehager. Forfatterne tar utgangspunkt i forskning som etterlyser modeller for samarbeid om kompetanseutvikling som ... -
Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet : en kvalitativ studie av interaksjonsformer på ungdomstrinnet
(PhD thesis UiS;127, Doctoral thesis, 2011)The study seeks to analyse teaching and learning as communicative institutional practices, and what conditions of learning and socialization that are study also argue that when students are participating in social practices ... -
Å miste et søsken og leve med foreldre i sorg : ungdoms reaksjoner og opplevelser av foreldrenes og skolens ivaretakelse av dem i tiden etter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Studien er et bidrag til økt forståelse for hvordan sorg kan påvirke foreldrekapasitet, idet den har undersøkt ungdommers reaksjoner og opplevelser knyttet til det å miste et søsken og leve med sørgende foreldre. Jeg har ... -
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
(PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ... -
Å samarbeide om felles verdier: En analyse av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for valg av tema i dette forskningsprosjektet grunner i praksisnær erfaring i barnehage- og skolekontekst som har ført med seg spørsmål om hvor fundamentalt inkluderingsarbeid er i barnehagen spesielt knyttet ... -
Å skape symmetri i en asymmetrisk relasjon - Barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer, sett i et maktperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet ut ifra problemstillingen «Hvordan kan barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer forstås i et maktperspektiv?». Problemstillingen belyses gjennom forskningsspørsmålene ... -
Å skape vilkår for deltakelse i fellesskapet: En analyse av barnehagepedagogers tilretteleggelse for barns deltakelse i kodelek
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av kodelek i barnehager. Hovedtemaet for oppgaven er inkludering og barns deltakelse i lek og læring i barnehagen, satt i rammene av barnehagens digitale praksis. Studien er ... -
Å skrive for en mottaker. En studie av hvordan mottakerbevissthet kommer til uttrykk i tekster skrevet av elever på 4.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Sammendrag Som lærer på 1.-4. er jeg opptatt av lese- og skriveopplæring. Jeg har et ønske om å forstå hva som kan påvirke skriveutviklingen deres i positiv retning og jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot elevene, deres ... -
Å skrive fortelling med og uten skrivestøtte på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet er temaet “å skrive fortelling med og uten skrivestøtte på mellomtrinnet” og vi har hatt som formål å finne ut hvordan elever på 6. trinn opplever å skrive fortelling med og uten skrivestøtte. ... -
Å skrive med stemmen – En undersøkelse av tekstproduksjonen til elever med dysleksi når de bruker tale til tekst
(Master thesis, 2022)Elever med dysleksi har vansker med å tilegne seg tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Når det gjelder skriving gir dysleksi seg til kjenne gjennom store rettskrivingsvansker. Ifølge The Simple View of Writing ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ... -
Å undervise engelsk grammatikk til norske elever gjennom fysisk aktive læringsmetoder
(Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å lære engelsk grammatikk gjennom fysisk aktiv lærings (FAL) metoder i det norske klasserom. Mer spesifikt fokuserer studien på om FAL-metoden er en effektiv metode å bruke når elever skal lære ... -
Å utfordre det eksisterende -en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis
(Master thesis, 2021)Temaet for masterstudien er en skoles utvikling av kompetanse for inkluderende praksis. Studiens hensikt er å få innsikt i ledelsens begrunnelser for organiseringen av utviklingsarbeidet, hvordan ledelse blir utøvd i ... -
Å utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for alle
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med ...