Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 21-40 of 1439
-
All-Time Best Norwegian Track and Field Athletes: to What Extent Did They Achieve Outstanding Results at the Ages of 15 and 18 Years?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-09)Abstract: The aim of the study was to determine how many Norwegian athletes who, during all the times they had achieved the European Athletics Championship 2020—Entry Standards (EAC20ES), were also ranked among the 20 ... -
Alle med i systemet : Hvilke muligheter og virkemidler har førskolelæreren for å fange opp barns språklige og sosiale kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I dagens samfunn er barnehagene en viktig del av barns oppvekstmiljø. Internasjonal og nasjonal forskning har vist at det vil ha positiv effekt på læring og videre utvikling dersom det tilbudet barna mottar før skolestart ... -
"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehagene
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)- en mulighet for et inkluderedne og mangfoldig språkmiljø?
(Master thesis, 2022)Alternativ og supplerende kommunikasjon- en mulighet for et inkluderende og mangfoldig språkmiljø? Formålet med denne studien er å fremme ny innsikt om det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del ... -
An Activity Theory View on Learning Studies
(Journal article; Peer reviewed, 2011-11)Learning study has been used by many to develop exemplary teaching in school, and this approach has recently been adopted for use in kindergarten as well. When using such approaches in different settings than they were ... -
An analysis of the language challenges faced by Myanmar refugee students in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)This study aims to increase understanding the level of language proficiency and educational achievement for the first-generation immigrant students. The research provides an obligating account of the lives, dreams, and ... -
An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics ... -
Analog vs. Digital: En analyse av Samtaledynamikk i Gruppearbeid på Mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan medieaspektet, i samarbeid blant elever på mellomtrinnet, påvirker kommunikasjonen mellom dem, med fokus på diskusjoner i to studiegrupper. Studien har hatt utgangspunkt ... -
An analysis of pre-service teachers understanding of the knowledge needed for teaching mathematics: The case of Malawi
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)In contexts of adversity, there is a need to educate pre-service teachers with specialized content knowledge so they can carry out the work of teaching effectively. This article draws upon a study with three pre-service ... -
Analytisk observasjon av elevers algebraiske tenkning gjennom innføring av tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Gjennom kunnskapsløftet 2020 utfordres lærere til å kunne analytisk observere elevenes matematiske tenkning. Denne masteroppgaven utforsker potensialet som ligger i undervisningsmetoden tenkende klasserom for å analysere ... -
Anbefalinger for å forebygge alvorlig fedme og tilrettelegging for fysisk aktivitet blant overvektige i Norge: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Den økende forekomsten av fedme er et verdenomspennende problem, som påvirker individers helse og utgjør store kostnader for samfunnet. Likevel, er det begrenset forskning i Norge som har undersøkt og diskutert tankene og ... -
Anbefalinger for å forebygge alvorlig fedme og tilrettelegging for fysisk aktivitet blant overvektige i Norge: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Den økende forekomsten av fedme er et verdenomspennende problem, som påvirker individers helse og utgjør store kostnader for samfunnet. Likevel, er det begrenset forskning i Norge som har undersøkt og diskutert tankene og ... -
Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av ... -
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Angst i juniorelite-fotball
(Bachelor thesis, 2023)Problemstilling: Hvilke typer angst kan en finne i juniorelite-fotball, og hvordan påvirker angst en fotballspiller på juniorelite- nivå? Bakgrunn: Det er rett i underkant av 300 millioner fotballspillere i verden, fordelt ... -
«Angsten kan de på en måte utvikle av engsteligheten, hvis de ikke blir møtt på den rette måten» Førsteklasselæreres erfaringer med særlig engstelige elever
(Master thesis, 2024)Målet med denne studien var å få innsikt i førsteklasselæreres oppfatninger av og erfaringer med å støtte særlig engstelige elever ved skolestart, samt å identifisere lærernes pedagogiske tilnærminger. Bakgrunnen for studien ... -
Ansatte i ungdomsskolen sine erfaringer med elever som viser traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Hensikten med studien har vært å rette oppmerksomheten mot elever i ungdomsskolen som viser traumesymptomer. Traumatisering kan føre med seg negative konsekvenser knyttet til sosial, emosjonell og kognitiv fungering, som ... -
Ansattes arbeid med forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven rettes søkelyset mot hvordan de ansatte i barnehagen arbeider med å forebygge og håndtere mobbing. Formålet var å belyse styrere og pedagogers erfaring og perspektiver omkring temaet mobbing, derav spesielt ... -
Ansattes erfaringer om forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Målet med studien er å lære mer om hvordan man kan oppdage, se og forstå mobbing i barnehage rettet mot den nye aktivitetsplikten og voksenrollen. Studien skal rette søkelyset på pedagogers erfaringer og tanker omkring ... -
Approaches to English as a foreign language (EFL) reading instruction in Norwegian primary schools
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016-06)This thesis is based on multi-perspective study of English as a Foreign Language (EFL) reading instructions in Norwegian fourth and fifth grades. The research focuses on the teaching of reading and investigates the use of ...