Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 21-40 of 628
-
An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics ... -
Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av ... -
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Ansatte i ungdomsskolen sine erfaringer med elever som viser traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Hensikten med studien har vært å rette oppmerksomheten mot elever i ungdomsskolen som viser traumesymptomer. Traumatisering kan føre med seg negative konsekvenser knyttet til sosial, emosjonell og kognitiv fungering, som ... -
Approaches to English as a foreign language (EFL) reading instruction in Norwegian primary schools
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016-06)This thesis is based on multi-perspective study of English as a Foreign Language (EFL) reading instructions in Norwegian fourth and fifth grades. The research focuses on the teaching of reading and investigates the use of ... -
Arbeid i grunnskolens spesialpedagogiske team – en intervjuundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Tema for masteroppgaven er grunnskolens spesialpedagogiske team. Forskningsprosjektet har hatt som mål å utvikle en dypere forståelse for arbeid i spesialpedagogiske team og hvordan organiseringen i slike team kan relateres ... -
Arbeid med sosial kompetanse i alternativ skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-20)Sammendrag Tittel på oppgaven: Arbeid med sosial kompetanse i alternativ skole Formålet med oppgaven Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan de ansatte arbeider med sosial kompetanse på en alternativ skole ... -
Aspirations in the context of irregular migration: The migratory trajectories of Syrian asylum seekers arriving in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)While many public figures and civil society members perceive irregular migration as the source of various problems that modern societies encounter nowadays, this paper argues that this form of migration is rather the output ... -
The association between physical fitness and mental health in Norwegian adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Background Studies indicate that health-related components of physical fitness are associated with mental health outcomes. However, research is scarce concerning this relationship in young adolescents in general and ... -
Audiovisuell oversettelse: en komparativ tekstanalyse av engelsk tale og norsk teksting i The Big Bang Theory
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Audiovisuell oversettelse er knyttet til teksting av TV-programmer, filmer og serier. Målet med prosjektet er å utforske hvilke utfordringer som ligger i overføringen fra tale til skrift og fra engelsk til norsk. Det er ... -
Å invitere elever til kreativ skriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)En didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017. I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene ... -
Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet : en kvalitativ studie av interaksjonsformer på ungdomstrinnet
(PhD thesis UiS;127, Doctoral thesis, 2011)The study seeks to analyse teaching and learning as communicative institutional practices, and what conditions of learning and socialization that are study also argue that when students are participating in social practices ... -
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
(PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ... -
Å miste et søsken og leve med foreldre i sorg : ungdoms reaksjoner og opplevelser av foreldrenes og skolens ivaretakelse av dem i tiden etter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Studien er et bidrag til økt forståelse for hvordan sorg kan påvirke foreldrekapasitet, idet den har undersøkt ungdommers reaksjoner og opplevelser knyttet til det å miste et søsken og leve med sørgende foreldre. Jeg har ... -
Å skrive for en mottaker. En studie av hvordan mottakerbevissthet kommer til uttrykk i tekster skrevet av elever på 4.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Sammendrag Som lærer på 1.-4. er jeg opptatt av lese- og skriveopplæring. Jeg har et ønske om å forstå hva som kan påvirke skriveutviklingen deres i positiv retning og jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot elevene, deres ... -
Å utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for alle
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med ... -
Å være minoritetsspråklige foreldre i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I denne studien anses barnehagen som første trappetrinn til det norske utdanningssystemet. Barnehagen er en inkluderingsarena, og for mange minoritetsspråklige foreldre og barn deres første møte med det norske samfunnet. ... -
Åtte barnehagelærere sine erfaringer med gruppeledelse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven er gruppeledelse i barnehagen, forstått som pedagogers ledelse av barnegruppen i den daglige praksis i barnehagen. Målet med studien er å undersøke barnehagelæreres opplevelse av og erfaring ... -
Back on track: Approaches to managing highly disruptive school classes
(Journal article; Peer reviewed, 2017-10)Teaching and learning are at stake when classrooms become highly disruptive and pupils ignore the teacher’s instructions and leadership. Re-establishing teacher authority in a highly disruptive school class is an understudied ... -
Ballspillaktiviteter i ungdomsskolens kroppsøving: En taktisk- eller teknisk tilnærming? – En kvalitativ studie med fire lærere og fire elever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Ballspill er det aktivitetsområde som okkuperer størst plass i kroppsøvingsundervisningen, samtidig er det også ballspillaktiviteter flest elever mistrives med i faget. Det kan tenkes at lærernes gjennomførte ...