Browsing Department of Education and Special Education by Issue Date
Now showing items 21-40 of 1446
-
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Hvilke betydning har metakognisjon for lesing, og hvordan kommer metakognitive ferdigheter til uttrykk hos elever på 5.trinn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne oppgaven ønsker jeg å gjøre rede for metakognisjon betydning for lesing, og å sammenligne metakognitive ferdigheter hos 35 elever på femte trinn. I den forbindelse ønsker jeg å se på hvordan elevene uttaler seg ... -
En studie av et lesekurs som baserer seg på hypotesen om at vansker med hurtig benevnelse er en av hovedårsakene til dysleksi
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne studien ble det laget et lesekurs som bygget på et treningsopplegg som tok utgangspunkt i at vansker med hurtig benevnelse var en av hovedårsakene til lesevansker. Målet med denne studien var å se hvorvidt ... -
Fysisk aktivitet som et verktøy for å styrke relasjoner og prestasjoner hos elever med atferdsvansker : en kvalitativ studie blant lærere
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn Atferdsvansker er et stadig problem i dagens skole. Derfor må man finne gode tiltak for hvordan man arbeider sammen med elever med atferdsvansker. I noen tilfeller skyldes atferdsvanskene tilknyttingsforstyrrelser. ... -
Challenges and possibilities in Norwegian classroom drama practice
(Journal article; Peer reviewed, 2009)My specific teaching and research interest is drama in the classroom drama as a teaching and learning medium to fulfil a curriculum demand for student-active, creative and aesthetic learning processes. In this article ... -
Samarbeidslæring i norske grunnskoler : en analyse av syv mastergradsavhandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema og problemstilling : Temaet for masteroppgaven min er samarbeidslæring. Formålet med oppgaven min har vært å finne ut hvordan samarbeidslæring forstått i lys av Johnson, Johnson & Holubec (1994) sin teori om Cooperative ... -
Bare velg mer, uten å velge bort noe! : en studie av skriftspråkstimulering hos tospråklige hørselshemmede barn i alderen 2- 6 år
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Kartlegging av og strategiopplæring for elever med matematikkvansker på småskoletrinnet : hvordan kartlegges elever med matematikkvansker ved ulike skoler?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning på matematikkvansker har vært et ”forsømt” området, sammenlignet med forskning på lesevansker (Zeleke, 2004). Forskning viser at 10-15 prosent av dagens elever ikke behersker de fire regningsartene når de går ... -
Mellom Linjene : om sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning viser at det er en sammenheng mellom språk og atferd. Språklige vansker assosieres i utstrakt grad med blant annet atferdsproblematikk og svak sosial kompetanse (Rice, Sell, & Hadley, 1991). Ut fra dette har ... -
Hvilken generell kunnskap bør lærerne ha om barn som har opplevd omsorgssvikt og hvordan kan de best forholde seg til slike barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Gjennom alle tider er nok barn blitt mishandlet, utnyttet og misbrukt av deres nærmeste omsorgspersoner. Studier viser at mer enn 12000 barn i Norge hvert år utsettes for omsorgssvikt (www.helsenytt.no). Undersøkelser ... -
Kontaktlæreres relasjonsbygging til reaktivt aggressive elever : deres forklaring og begrunnelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført våren 2009 i Stavanger og Sandnes. Oppgaven setter fokus på relasjonsbygging og viktigheten av gode relasjoner i skolen. I utgangspunktet har hovedfokuset ... -
Ole - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaper
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Det overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD diagnose. For å kunne belyse dette var ... -
Skolemiljø og skolevegring : skolerelaterte faktorers betydning for skolevegring
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål : Masteroppgaveprosjektet tar sikte på å få kunnskap om elever med skolevegring i ungdomsskolen. Nærmere bestemt ønsker jeg å belyse hva elevene selv mener er mulige årsaker til skolevegring. Fokuset ... -
Skolevegring og skolebaserte tiltak
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Skolevegring er en alvorlig problematikk som kan få store konsekvenser for barn og unge. Forskningsresultater viser at de står i fare for å henge etter både faglig og sosialt på grunn av stort fravær (Kearney, 2001). Dette ... -
"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehagene
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet ... -
Migrant pupils and equal opportunities? how does norwegian teacher education qualify to teaching in multicultural schools?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)If the prognosis of the future demographic situation in Norway is right, the percentage of immigrants will more than double the next 50 years, and become somewhere between 21 and 31 %. Today migrant pupils seem to be ... -
”Tan jeg væe me å lete?” En studie om lekemestring hos barn med språkvansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med studien var å se nærmere på hvordan førskolebarn med språkvansker mestret lek, og hvilke konsekvenser dårlig lekemestring kan føre til hos disse barna. Studien ble gjennomført via observasjon av barns lek, ved ... -
Leseforståelse og begrepsforståelse hos elever på 5.trinn i lesing av læreboktekst i samfunnsfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn og formål Bakgrunn for oppgaven var interessen for elevers leseforståelse og begrepsforståelse når de leser fagtekster. Kunnskapsløftet -06 har økt fokus på lesing i alle fag, og alle lærere blir med dette ... -
Hvordan håndterer pedagoger elever som i tidlig alder viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Alle med i systemet : Hvilke muligheter og virkemidler har førskolelæreren for å fange opp barns språklige og sosiale kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I dagens samfunn er barnehagene en viktig del av barns oppvekstmiljø. Internasjonal og nasjonal forskning har vist at det vil ha positiv effekt på læring og videre utvikling dersom det tilbudet barna mottar før skolestart ...