Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med?
Original version
Fauskanger, J.; Hanssen, B. (2011) Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med? Uniped, 34(2) pp. 55-66Abstract
Vi vet hvor mange studenter som slutter i allmennlærerutdanningen
(ALU)1, hvor mange som fullfører den på normert tid og hvor mange
som bruker lenger tid enn den normerte. Utover det vet vi faktisk lite
om hvorfor studenter velger å avslutte ALU. Vi vet også lite om de reelt
avslutter sine studier eller starter på andre studier og dermed g jør et
omvalg. Denne artikkelen, en casestudie, er basert på telefonintervjuer
av studenter som har avsluttet ALU ved Universitetet i Stavanger
(UiS). Studiens hensikt er å formidle noen studenters begrunnelser for
å slutte. Hva begrunnelsene forteller oss, danner grunnlag for å
diskutere hva vi som lærerutdanningsinstitusjon kan lære av studentenes
fortellinger.