Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 410-429 of 542
-
Pedagogers forståelser av begynnende mobbeatferd i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-13)Mobbing er et dagsaktuelt tema som har fått stor oppmerksomhet i skolen, men som det trengs mer oppmerksomhet og forskning på i barnehagen. I denne studien ble følgende problemstilling belyst: Hvilke forståelser har pedagoger ... -
Pedagogisk psykologisk tjenestes bistand med kompetanse og organisasjonsutvikling i barnehagen; En casestudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-12-03)Barns juridiske rett til spesialpedagogisk hjelp ble i august 2016 flyttet fra Opplæringsloven (1998) til Lov om barnehager. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fikk samtidig et utvidet mandat, ettersom de nå også skulle ... -
Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ... -
Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller ... -
Personalets opplevelse av nærhet og konflikt i relasjonen med barn i barnehagen: Sammenhenger med barnets kjønn, atferdsregulering og sosioøkonomiske bakgrunn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Relasjonen mellom barn og voksne i barnehagen er tema i denne masteroppgaven, og det overordnete perspektivet er å undersøke mekanismer som kan ligge til grunn for personalet sin opplevelse av nærhet og konflikt med barn ... -
Physical literacy - en retning for det norske kroppsøvingsfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og hensikt: Kroppsøvingsfaget ser ut til å svikte i sitt mål om å være et lærings- og dannelsesfag. Begrepet physical literacy blir fremhevet i internasjonal forskning som en ny retning for faget, og flere nasjoner ... -
Physical literacy i kroppsøvingsfaget. Evaluering av effektene turn har på barns physical literacy i alderen 12-13 år.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Formål: Studiens formål var å undersøke effektene turn har på barns physical literacy i alderen 12-13 etter 12 dobbelttimer med strukturert kroppsøvingsundervisning. Metode: Utvalget bestod av 25 elever i intervensjonsgruppen ... -
Positivt engasjement og kommunikasjon med voksne i barnehagen og barns evne til selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen og små barns evner til selvregulering. Et av målene er å undersøke samvariasjonen mellom førskolebarnets kommunikasjon og positivt engasjement ... -
Prestasjonpress og psykisk helse i skolen
(Masteroppgave/UIS-TN-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-04)”Alt e lagt opp te at me ska bli ein suksess” . Dette er et utsagn fra en av mine informanter og forteller mye om hvilke følelsesmessige utfordringer enkelte ungdom kjenner på i sin skolehverdag, og hva de føler på av ... -
Problemløsning i geometri – en studie av konkurranseoppgaver og elevers løsningsstrategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne oppgaven analyserer jeg geometriproblemer fra matematikkonkurranser. Store og små utfordringer innenfor geometri fra de ti siste årenes Abelkonkurranse inngår i datamaterialet, sammen med seks problemer fra IMO ... -
Problemløsning i smågrupper på ungdomstrinnet – en studie av elevers problemløsningsstrategier og deres appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Dette er en kvalitativ case-studie som omhandler problemløsning i smågrupper med elever fra 8. trinn i en norsk ungdomsskole. Studien belyser elevers bruk av problemløsningsstrategier og medierende verktøy, samt metakognitive ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ... -
Psykisk helse i skolen: En kvalitativ studie av helsesykepleiers arbeid i barneskolen for å fremme elevers psykiske helse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med denne kvalitative studien har vært å utforske hvordan helsesykepleiere arbeider for å fremme god psykisk helse blant barn i barneskolen. For å undersøke dette er det benyttet semistrukturert intervju med fem ... -
Psykisk helse og arbeid med følelser i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra ... -
De psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS -når det anvendes i en norsk setting
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er å undersøke de psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS (Downer, Booren, Hamre, et al., 2010). inCLASS blir brukt som et av datainnsamlingsverktøyene i forskningsprosjektet ... -
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
Re-integration of highly skilled return migrant: the impact on the development of Bangladesh
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)An increasing numbers of highly skilled people from Bangladesh are immigrating to the developed world in search for better education and jobs. The ‘brain drain’ is central importance arena by the many scholars but while ... -
Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ...