Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 445-464 of 542
-
Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å utvikle språk er noko av det viktigaste som skjer i eit barn sitt liv. Språket gir identitet og tilhøyring, samtidig som barnet lærer å forstå seg sjølv og omverda gjennom språket. Dette er avgjerande for barn si vidare ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-10)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk ... -
Samarbeidslæring i norske grunnskoler : en analyse av syv mastergradsavhandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema og problemstilling : Temaet for masteroppgaven min er samarbeidslæring. Formålet med oppgaven min har vært å finne ut hvordan samarbeidslæring forstått i lys av Johnson, Johnson & Holubec (1994) sin teori om Cooperative ... -
Samhandling og samarbeid mellom barneverntjenesten og skole i krevende saker : hvilke utfordringer ligger i samarbeidet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Sammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon ved elever på 5. trinn i Stavanger
(Master thesis, 2015-06-12)Hensikten med studien er å se i hvilken grad det er sammenheng mellom elevers aerobe kapasitet og deres kognisjon. En tverrsnittsundersøkelse med utgangspunkt i resultatene fra pre-testene ved en ettårig intervensjonsstudie ... -
Sammenheng mellom proaktiv aggresjon og stress blant jenter i ungdomsskolen- hvordan ønsker de at læreren intervenerer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Utgangspunktet for denne studien er å undersøke om det er en sammenheng mellom proaktiv aggresjon og stress i skolen blant jenter i ungdomsskolealder. Videre setter den fokus på hvordan jentene ønsker at læreren intervenerer ... -
Sammenhengen mellom 2 år og 9 måneder gamle barns språkforståelse og deres mestring av geometri
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-12-17)Oppgaven beskriver 2 år og 9 måneder gamle barn med svak, gjennomsnittlig og sterk språkforståelse sin mestring av geometri. -
Sammenhenger mellom elevenes opplevelse av læringsmiljøet og deres egen motivasjon for skolearbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevenes opplevelse av læringsmiljøet ved en videregående skole er relatert til motivasjon for skolearbeidet. Studien legger opp til en forståelse av hvordan ulike ... -
Samspillet mellom regnestrategier, representasjoner og regneferdigheter : en kvalitativ studie av tre elever med regnevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan noen sentrale emner innen forskning rundt matematikkvansker kommer til uttrykk hos elver med vansker i faget. Representasjoner relatert til tall og regning, regnestrategier ... -
Samtaletrekk i matematikkundervisningen. Finnes det et mønster i lærerens dialog med elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne oppgaven ble valgt ut ifra egne erfaringer fra grunnskoletiden som ble opplevd som utfordrende for mange. Slik jeg opplevde det var det ikke rom for gode klasseromsamtaler. Elevsvar fikk lite oppmerksomhet ... -
School in Motion - Hvilken innvirkning har økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen på ungdomsskoleelevers selvrapporterte helserelaterte livskvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikt: Hensikten med denne kvantitative studien er å undersøke hvilken effekt en skolebasert intervensjon med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving innenfor skolens rammer har for elevenes selvrapporterte helserelaterte ... -
School-based intervention programs for symptoms of traumatic stress
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)This thesis attempts to provide an up-to-date overview of school-based intervention programs for symptoms of traumatic stress. The objectives were: 1) to identify school-based intervention programs for preventing or reducing ... -
Securing Norwegianness: Imagining threats to a cultural community
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This Master's thesis is born out of a growing unease with the general discourse on immigration and immigration policy in Norway. What at times appears as an ongoing discussion concerning the amount, and potential negative ... -
Seks barnehagelærarar sine opplevingar av, og refleksjonar kring, samspel med 5-åringar i samband med gjennomføring av eit strukturert, leikbasert førskuleopplegg
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Temaet for denne masteroppgåva er relasjonar og samspel mellom barnehagelærarar og barn. Masteroppgåva er ein understudie i Agderprosjektet. Agderprosjektet er eit forskings- og utviklingsprosjekt som har som mål å utvikle ... -
Selvbestemmelse i matematikk: Elevers motivasjon for å studere matematikk med utviklende opplæring på barnetrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Sammendrag Denne oppgaven har fokusert på motivasjon i tilknytning til Leonid Zankovs undervisningsmodell for utviklende opplæring. Modellen har i Norge fått kallenavnet «russisk matematikk». Min problemstilling har ... -
Selvbestemt motivasjon til kroppsøving og behovsstøtte på mellom- og ungdomstrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Kroppsøvingsfagets formål er å inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede. Likevel ser man en gradvis nedgang i elevers fysiske aktivitet gjennom årene på skolen. Denne oppgaven forsøker å belyse ... -
Selvmonolog i kroppsøvingsfaget. En kvantitativ analyse av hva videregåendeelever sier til seg selv i undervisningen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-07)Selvmonolog er mye undersøkt innen idrett, men har også fått oppmerksomhet innen kroppsøvingsfaget med tanke på å øke prestasjon. Eksisterende forskningslitteratur forteller imidlertid lite om hva som kjennetegner elevers ... -
Selvrapportert trivsel blant barn i første klasse: Er trivsel et produkt av evne til selvregulering eller tidligere faglige ferdigheter og evner?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Trivsel viser seg å kunne være et dreiepunkt i barns utvikling av en positiv læringsspiral. I litteratur og utdanningsrapporter fremheves det at det er en positiv forbindelse mellom opplevd trivsel og personlig, sosial og ... -
Selvregulering -en diskursanalyse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Hovedtema for denne oppgaven er selvregulert læring’, hvilken mening begrepet blir tillagt og hvordan det blir brukt i litteratur, offentlige rapporter og dokumenter som legger føringer for skolen. Selvregulert læring er ... -
Selvregulering blant barn i norske barnehager: Samvarierer denne evnen med andre utviklingsfaktorer og med forhold knyttet til barnas hjem?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-15)Hovedtemaet for denne masteroppgaven er norske førskolebarns selvregulering. Det forskes mye på barns selvregulering internasjonalt, men det er lite forskning på dette området blant norske barn. Denne studien er en ...