Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 152-171 av 994
-
Elevers motivasjon og engasjement i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)En av matematikklærerens mange oppgaver er å motivere elevene til arbeidet med faget. Motivasjon er ikke bare et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå læring og å styrke elevenes prestasjoner. Læreren har mulighet ... -
Elevers muligheter for læring i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk: En kommognitiv analyse av undervisningsrutiner
(Master thesis, 2021)Utviklende opplæring i matematikk er en undervisningsmetode med opprinnelse fra Russland og er en relativt ny undervisningsmetode i Norge. I denne masteroppgaven skal en undervisningsøkt med utviklende opplæring i matematikk ... -
Elevers oppfatning av kroppsøvingsfaget – en kvalitativ analyse av oppfatningene til 5. og 6.klassinger som anses for å ikke trives i faget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Undersøkelser viser at de fleste elever liker kroppsøvingsfaget, men at det også er noen elever som ikke liker faget. Flest undersøkelser relatert til trivsel i faget er gjennomført blant ungomdsskoleelever. Undersøkelser ... -
Elevers oppfatning av sosial kompetanse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å studere elevers forståelse av sosial kompetanse. Det finnes mye forskning på området sosial kompetanse, men jeg fant lite som gikk på elevenes egen forståelse av hva som er god sosial ... -
Elevers opplevelser og erfaringer av et undervisningsopplegg i livredning. En kvalitativ studie om elever på ungdomstrinnet sine opplevelser og erfaringer knyttet til et undervisningsopplegg i livredning.
(Master thesis, 2023)Denne studien søker å finne svar på hvordan elever på ungdomstrinnet opplever og erfarer et undervisningsopplegg i livredning. Problemstillingen ble derfor: Hvordan erfarer og opplever elever på ungdomstrinnet et ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom dialog i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ case-studie som har utgangspunkt i et tenkende klasserom, hvor elever arbeider med problemløsning i grupper på tre og tre på vertikale whiteboard-tavler. Studien har sett nærmere på dialogene elevene ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke ... -
Elevers strategier i arbeid med likninger
(Master thesis, 2021)Kartleggingsundersøkelser fra Trends in International Mathematics and Science Study viser at prestasjonene i algebra til norske elever på 9. trinn er svake. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke hvilke ... -
Elevers trivsel og opplevde læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Elever på 10. trinn er blant de med lavest aktivitetsnivå blant befolkningen, som tyder på at kroppsøvingsfagets formål om å utvikle livslang bevegelsesglede ikke oppfylles. Flere studier tyder på at flere elever mistrives ... -
Elevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke ... -
Elevers utøving av historisk empati - Gjennom et undervisningsopplegg i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan historisk empati kommer til uttrykk blant elevene på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder: Hvordan kommer historisk empati til uttrykk blant elevene på ... -
Elevmedvirkning i undomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i arbeid med muntlighet i norskfaget.
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi gjennom et case-studie undersøkt hvordan elevprodusert podkast kan bidra til å jobbe med grunnleggende ferdigheter som muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Vi har hatt fokus på ... -
Emosjonell og fagleg støtte. Relasjonar mellom elevar og lærarar sett frå eit elevperspektiv.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne oppgåva er basert på ein studie der elevar på 7.klassetrinn er informantar. Oppgåva forsøker å skildre korleis elevane opplever relasjonen til lærar, kva som kjenneteiknar ein god relasjon og kva aspekt ved denne som ... -
Emosjonell støtte i klasserommet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-12)Tema for denne studien er emosjonell støtte i klasserommet. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere oppfatter emosjonell støtte og den betydningen emosjonell støtte kan ha for elevenes læring og deltakelse ... -
En analyse av den matematiske diskursen i klasserom med omvendt undervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dette er en kvalitativ case-studie av omvendt undervisning i matematikk. Hensikten var å analysere den matematiske diskursen i slike klasserom med tanke på å si noe om nivået på diskursen og elevenes muligheter til å lære. ... -
En analyse av eksemplifiseringen i et malawisk klasserom gjennom summative- og teoridrevne innholdsanalyser
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Bruk av eksempler (eksemplifisering) i matematikkundervisningen er essensielt for elevenes læringsutbytte. Denne studien har undersøkt to læreres eksemplifisering på 6. trinn på en byskole i Malawi. I eksemplifiseringen ... -
En analyse av PPT`s systemrettede arbeid i barnehagen. Hva handler det om, hvordan gjøres det og hvorfor?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteroppgavens tema er Pedagogisk psykologiske tjeneste (PPT) og systemrettet arbeid i barnehagen. Ulike utdanningspolitiske dokument uttrykker et ønske om mer systemrettet arbeidsprofil i PPT, uten å gi noen tydelige ... -
En analyse av tre norske læreverk i matematikk for 1. Trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)I denne masteroppgaven er det gjort en innholdsanalyse av tre læreverk på 1. trinn med hensikt å finne forskjeller og likheter mellom disse læreverkene. Læreverkene som ble undersøkt er Multi, som trolig er det mest ... -
En casestudie: sjangerkriterier, ordbank og modelltekst som stillas i andrespråksskriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne masterstudien handler om hvordan andrespråkselever gjør seg nytte av støttende stillas i egen skriving. Problemstillingen er nærmere presisert til å gjelde på hvilken måte andrespråkselever på ungdomstrinnet gjør ...